بازرگانی

آغاز استخراج معدن کرومیت در ولایت خوست

استخراج معدن کرومیت به ارزش ۲۱۵ میلیون افغانی در ولایت خوست آغاز شده است.

قرارداد استخراج این معدن به «شرکت پروسس نفریت شرق» برای پنج سال داده شده که در این مدت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن کرومیت استخراج می‌شود و در مجموع ۲۱۵ میلیون افغانی به عواید دولت اضافه خواهد شد.

برخی از بخش‌های این معدن در زمان حکومت پیشین به‌طور غیرقانونی استخراج شده و یا قسمتی از این سنگ‌ها توسط مردم محل قاچاق شده است.

اکنون مقام‌های طالبان در خوست می گویند که استخراج غیرقانونی معادن را به‌طور کامل متوقف کرده‌اند و به کسی اجازه قاچاق غیرقانونی منابع ملی را نمی‌دهند.

محمدصادق حمزه، رئیس معادن و پترولیم طالبان در خوست می‌گوید: «این معدن به مدت پنج سال در اختیار شرکت پروسس نفریت شرق قرار گرفت که قیمت یک تُن سنگ این معدن ۱۰ هزار افغانی و در مدت پنج‌ سال ۲۱هزار و ۵۰۰ تن کرومیت استخراج شود که در این مدت ۲۱۵ میلیون افغانی باید به خزانه دولت تسلیم شود.

در همین حال مسئولان شرکت یاد شده می‌گویند که در کنار فراهم کردن زمینه‌های شغلی برای جوانان تلاش می‌کنند تا با کمک تجهیزات فنی خود و مهندسان افغانستان، کارهای معدنی را به نحو احسن تکمیل کنند.

عبدالطائف واحدی، معاون شرکت شرق نفریت می‌گوید که از سال‌ها قبل در افغانستان قانون زیر پا گذاشته شده بود و در دست مافیا بوده حالا ما تلاش می‌کنیم تا آن را به خوبی استخراج کنیم.

حکیم خان از اهالی این منطقه می‌گوید: «ما هم خوشحالیم، اما نه زیاد. چون مردم و ملت ما در فقر زندگی می‌کنند. دولت همه پول‌ها را می‌گیرد. پس عدالت نیست، ببینید، هیچ کاری برای ما نشده است. پس طالبان باید برای ما چیزی در نظر بگیرند، ما به خاطر فقر این سنگ‌ها را قاچاق می‌کردیم و حالا باید مطالبه کنیم که اکثریت ما کشاورز یا تاجر فقیر نباشیم. چیزی را برای ما در نظر بگیرید، تا همه مردم بتوانند زندگی خود را صرف آن کنند.»

در همین حال، یکی از رهبران ملی قوم ورژلی، می‌گوید که قبلاً توسط برخی باندهای مافیایی به‌طور غیرقانونی استخراج شده بود و سود آن به جیب شخصی آنها می‌رسید.

او می گوید: «این معدن قبلاً به دلیل فقر مردم به طور غیرقانونی استخراج شده بود، اکنون به طور قانونی استخراج می‌شود.»

پیش از این عملیات استخراج زغال سنگ کرومیت به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار افغانی در ولسوالی زازی میدان آغاز شده بود. مقام‌های طالبان می‌گویند که عواید جمع آوری شده براساس قانون باید برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، کار بازسازی و انکشاف استفاده شود.