افغانستان

نگاهی به اهداف و حاشیه‌های نشست سه جانبه اسلام‌آباد

در روزهای گذشته اسلام آباد پنجمین نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان را میزبانی کرد، نشستی که مبارزه در برابر هراس افگنی، تجارت و اتصال منطقه‌ای مهمترین اهداف آن گفته شده است.

نشستی که پشت درهای بسته انجام شد و درباره‌ی جزئیات آن تاکنون اطلاع دقیقی در دست نیست.

ویس احمد ناصری، فعال سیاسی در این باره گفت: «وزیران خارجه چین و پاکستان (در این نشست) به نمایندگی از کشورهای جهان و منطقه خواستند تا مستقیما به مسئول دیپلماتیک طالبان تفهیم کنند که صبر جهان به سر آمده است و طالبان باید خواست‌های جهان را باید قبول کنند و رابطه‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.»

سرپرست وزارت خارجه طالبان تبلیغات منفی را در برابر حکومت‌شان یک مشکل بزرگ می‌داند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت: «از همه مهمتر اینکه در ۲۰ سال گذشته و برخلاف بسیاری از پیش بینی‌ها در یک شرایط سخت و دشوار برای نخستین بار است که (افغانستان) بدون کمک و قرضه‌های جهانی بودجه‌اش را از عواید داخلی تمویل کرد که تقریبا بیشتر از ۶/۲ میلیارد دالر بود.»

دیدارهای سرپرست وزارت خارجه طالبان با برخی از سیاست‌گران پاکستانی، رییس ستاد ارتش پاکستان و مولانا فضل الرحمان؛ رهبر جمعیت علمای پاکستان که از او همچون پدر معنوی طالبان نیز یاد می‌شود در حاشیه این نشست سه جانبه واکنش‌هایی به همراه داشته است.

طارق فرهادی؛ فعال سیاسی در این باره گفت: «در حکومت طالبان، پاکستان به خواب دیرینه‌ی خود رسیده است و آن عبارت از این است که به حیث راهنمای معاملات در افغانستان ایفای وظیفه می‌کند و می‌خواهد که منابع افغانستان را به دسترس چینایی‌ها بگذارد و فایده بیشترش به پاکستان می‌رسد.»

وزرای خارجه پاکستان و چین روز یکشنبه در یک نشست خبری حضور یافتند. وزیر خارجه پاکستان در این نشست خبری گفت که صلح و ثبات در افغانستان در کار ایجاد اتصال منطقه‌ای نقش ارزشمندی دارد و روابط تجارتی اسلام آباد – بیجنگ گسترش خواهد یافت.

وزیر خارجه پاکستان خاطرنشان کرد: «پاکستان عمیقاً از چین برای کمک‌‌های سخاوتمندانه و به‌ موقع‌‌اش سپاس‌گذاری است. زیرا ما همچنان با چالش‌های اقتصاد جهانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.»

گفتنی است که امیرخان متقی برای شرکت در این نشست سه جانبه با اجازه شورای امنیت سازمان ملل توانست به پاکستان سفر کند.

نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و افغانستان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی به ابتکار چین برگزار شد و این نشست تاکنون ادامه دارد. فعالان سیاسی کشور بر این باور هستند که تصمیمات نشست سه جانبه در چهار دور گذشته نتیجه ملموسی به همراه نداشته است.