جهان

وزرای خارجه چین و پاکستان با امیرخان متقی روی آغاز دوباره راهکار گفت‌وگو توافق کردند

روز شنبه در نشست سه جانبه‌ای که با حضور وزرای خارجه چین و پاکستان و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد، طرف‌ها بر سر موضوعات متعددی از جمله روابط همسایگی، امنیت، مبارزه با تروریسم، اتصال، تجارت و سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کردند.

بیلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، ریاست این نشست را بر عهده داشت.

حاضران در این نشست سه جانبه توافق کردند که حسن همجواری و دوستی را حفظ کنند، اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنند، به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند و با تلاش‌هایی که صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، مخالفت کنند.

سه طرف همچنین بر تقویت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و از سرگیری مکانیسم گفتگو در چارچوب گفتگوی وزیران خارجه توافق کردند.

آنها از کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) برای گسترش بیشتر به افغانستان به منظور ارتقای ارتباط بین سه کشور و منطقه و تحقق توسعه پایدار حمایت کردند.

وزیر امور خارجه چین گفت که کنوانسیون موفقیت آمیز این نشست نشان دهنده راه‌اندازی مجدد مکانیسم همکاری چین، افغانستان و پاکستان است و از طریق چنین کانال همکاری، چین مایل است ارتباطات استراتژیک و هماهنگی سیاست بین سه کشور را تقویت کند و حسن همجواری و دوستی و متقابل را ترویج کند.

متقی و زرداری نیز همکاری سه کشور را برای صلح و شکوفایی منطقه بسیار مهم دانستند و تاکید کردند که افغانستان و پاکستان به طور فعال همکاری‌های سه جانبه را ترویج خواهند کرد و نقشه راه همکاری در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را ترسیم خواهند کرد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین متعهد شدند از منافع مشترک سه کشور برای تحقق منافع متقابل و وضعیت برد-برد و رساندن منافع به مردم سه کشور و سایر کشورهای منطقه حمایت کنند.