صحت

کمبود غذای صحی و افزایش ازدواج‌ زیر سن مهمترین دلایل افزایش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در کشور

پنجم می، برابر با روز جهانی قابله است. افغانستان امسال درحالی از این روز تجلیل نکرد که متخصصان امور صحی می‌گویند که افغانستان از نظر مرگ‌ و میر مادران در هنگام تولد نوزادانشان در جهان مقام اول را دارد، درحالی که بسیاری از کشورهای مختلف جهان سال‌ها است که توانسته‌اند این مسئله را حل کنند.

مسوولان در شفاخانه‌ی نسایی ولادی هرات با تایید کاهش وفات مادران در هنگام تولد می‌گویند که در سال ۱۴۰۱، ۲۴‌هزار و ۹۶۴ ولادت در این شفاخانه انجام شده که از این میان ۲۵ مادر در هنگام تولد جان خود را از دست داده‌اند که کمتر از یک درصد است.

سعیده سعید، آمر شفاخانه‌ی نسایی ولادی هرات در این باره گفت: «اولویت وزارت صحت عامه در دوره‌های مختلف پایین آوردن میزان مرگ‌ومیر کودکان و مادران در هنگام تولد است. اما متاسفانه افغانستان در صدر جدول در دنیا قرار دارد. اما در شفاخانه نسایی ولایی هرات این آمار پایین است.با این حال، ما نمی‌توانیم تنها هرات را الگو قرار دهیم و برای رسیدن به یک تصویر واقعی باید همه ۳۴ ولایت کشور مورد بررسی قرار گیرد.»

متخصصان صحت می‌گویند که کمبود غذای صحی، اقتصاد ضعیف، ازدواج‌های زیر سن و عدم آگاهی از دلایل عمده‌ی مرگ و‌ میر مادران است.

داکتر پروین احمدی، ترینر متخصص نسایی ولادی در هرات معتقد است: «متاسفانه در این اواخر فوت مادر و طفل در کشور ما به دلایل مختلف افزایش یافته است که دلایل مختلفی دارد. بسیاری از مادران باردار ما دچار فقر غذایی هستند. از سوی دیگر ما با حامله‌گی مادران زیر سن و بالای سن روبرو هستیم. حامله‌گی زیر ۲۰ سال در کشور ما خیلی زیاد است و در حال افزایش است.»

مسئولان صحی در هرات می‌گویند که به دلیل افزایش خدمات صحی در این ولایت آمار مرگ و میر مادران در هنگام تولد نوزادانشان نسبت به سال‌های قبل در این ولایت کاهش یافته است.

محمد آصف کبیر، سخنگوی صحت عامه‌ هرات در این باره می‌گوید: «سروی‌های انجام شده نشان می‌دهد که وضعیت صحت کودکان و مادران در مقایسه با گذشته بهتر شده و وضعیت مرگ‌ومیر مادران و کودکان بهبود یافته است.»

این درحالی است که در ماه قوس سال گذشته دومین همایش «ارتقای ظرفیت داکتران نسایی ولادی» در هرات برگزار شد. در آن جلسه مسئولان انجمن داکتران نسایی- ولادی افغانستان تاکید کردند که آمارهای مرگ و میر مادران در کشور افزایش یافته طوری‌ که از هر ۱۰۰ هزار مادر حدود ۶۰۰ تن آنان جان‌شان را از دست می‌دهند.

متخصصان نسایی ولادی افزایش کادر متخصص، آگاهی دهی برای زنان و افزایش مراکز صحی را از راه های کاهش مرگ و‌میر مادران می‌دانند.

این درحالی‌ست که پس از هجده سال همکاری جامعه بین المللی با افغانستان در عرصه کاهش مرگ و میر مادران، نهادهای مسؤل می‌گویند که هنوز هم آمار مرگ و میر مادران بالا است و باید همکاری ها در این زمینه ادامه یابد.