بازرگانی

۷۰ درصد محصولات زراعتی کشاورزان جوزجان بر اثر خشکسالی از بین رفته است

کشاورزان در ولایت جوزجان می‌گویند که در سال روان بخش زیادی از محصولات زراعتی آنان در اثر خشکسالی و نبود آب‌های زراعتی از بین رفته است.

در همین حال؛ مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان زیر اداره طالبان به تلویزیون آمو می‌گویند که در اثر خشکسالی، نبود آب‌های زراعتی و یخبندان‌های زمستان گذشته محصولات زراعتی، علف‌چراها و مواشی زیادی از باشندگان این ولایت از بین رفته است.

باشندگان و کشاورزان جوزجان می‌گویند که ۲۲۵ هکتار از زمین‌های زراعتی للمی و آبی را گندم و جو کشت کرده بودند که متاسفانه ۷۰ درصد این محصولات به دلیل خشکسالی از بین رفته است و بیش از ۱۵۰ هزار هکتار زمین علف‌چرا در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت خشک شده است.

محمد یکی از کشاورزان در ولایت جوزجان در این باره گفت: «همه امید ما به حاصل کشت امسال بود که متاسفانه بر اثر خشکسالی‌های پی هم از بین رفته است و زراعت امسال هزینه خودش را هم جبران نمی‌کند. اگر به ما کمک نشود، مواشی و محصولات زراعتی ما از بین خواهد رفت.»

افغانستان در بین ۷ کشور دارای فقر و گرسنگی حاد

این درحالی است که سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده است که افغانستان در جمع هفت کشور دارای فقر و گرسنگی حاد قرار دارد.

در این گزارش آمده است که برای چهارمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲، تعداد افرادی که در جهان دچار ناامنی غذایی حاد بودند و نیاز به کمک فوری غذایی، تغذیه و معیشت داشتند، افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد حدود ۲۵۸ میلیون نفر در ۵۸ کشور و منطقه در سال ۲۰۲۲ با ناامنی غذایی حاد سطوح فاز سه تا پنج مواجه بودند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ در ۵۳ کشور و منطقه، ۱۹۳ میلیون نفر بوده است.

در این گزارش که از سوی شبکه‌ای از نهادهای جهانی، از جمله سازمان ملل متحد تهیه شده است آمده است مردم هفت کشور در مقطعی از سال ۲۰۲۲ با فقر و گرسنگی حاد مواجه شدند.

طبق این گزارش، ۵۷ درصد از گرسنگان در سومالیا بودند، در حالی‌که چنین شرایط شدید در افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن نیز رخ داد.

یافته‌های این گزارش تأیید می‌کند تأثیر جنگ در اوکراین به‌دلیل مشارکت عمده‌ اوکراین و روسیه در تولید و تجارت جهانی سوخت، کالاهای غذایی ضروری، به‌ویژه گندم، تأثیر نامطلوبی بر امنیت غذایی جهانی داشته است.