افغانستان

توماس وست: در نشست دوحه روی شناسایی منافع و برخورد مشترک تمرکز داشتیم

توماس وست، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان گفته است که شرکت کنندگان نشست دوحه روی گفتگوی سیاسی میان چهره‌های افغانستان به عنوان راه حلی برای همه چالش‌ها در این کشور، اجماع داشته‌اند.

وی روز چهارشنبه در رشته توئیت‌هایی تاکید کرده است که نشست دوحه در مورد به رسمیت شناختن طالبان نه، بلکه شناسایی منافع مشترک و چگونگی برخورد جمعی با مسایل افغانستان برگزار شده بود.

وست گفت: «تمرکز بر شناسایی منافع مشترک و چگونگی پیشبرد آنها به صورت جمعی بود: هراس افگنی، سرکوب زنان و دختران، بحران انسانی ویرانگر و ارسال مواد مخدر از موضوعات دیگر مورد بحث بود.»

وی افزود: «کشورها اولویت‌های متفاوتی را برای این منافع تعیین کردند، اما در میان نقاط مورد توافق گفتگوی سیاسی میان افغان‌ها بخش مرکزی راه‌حل برای همه چالش‌ها است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان ویژه بیش از ۲۰ کشور روز دوشنبه و سه شنبه هفته جاری پشت درهای بسته در دوحه در مورد افغانستان نشست برگزار کردند.

نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و شماری دیگر از کشورهای دیگر و نهادهای بین‌المللی در جلسه دو روزه دوحه حضور داشتند.

این نشست توسط سازمان ملل متحد به عنوان تلاش کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای دستیابی به موضعی واحد در مورد حقوق بشر، حکومت داری، مبارزه با تروریسم و تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این جلسه گفت: «همه شرکت کنندگان در مجموع نگران ثبات افغانستان هستند که به حضور مداوم سازمان‌های تروریستی مربوط می‌شود.»

گوترش با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف‌مان، ما نمی‌توانیم از تعامل (با طالبان) دست بکشیم گفت که این دشوار است تا وخامت وضعیت در افغانستان را تخمین بزنیم.

او خاطرنشان کرد: «۹۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و کمک‌های مالی اهداکنندگان در حال کاهش است.»

گوترش تاکید کرد که ممنوعیت کار زنان محلی برای سازمان ملل متحد در افغانستان غیرقابل قبول است، «(این موضوع) زندگی‌ها را به خطر می‌اندازد».

گوترش در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار که آیا شرایطی وجود دارد که تحت آن مایل به ملاقات مستقیم با طالبان باشد، گفت: «وقتی زمان مناسبی برای انجام این کار باشد، بدیهی است که من این امکان را رد نمی‌کنم – اما امروز لحظه مناسبی برای انجام این کار نیست».