افغانستان

نشست دبیرکل سازمان ملل متحد با موضوع افغانستان با شام کاری آغاز شد

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه شب گفت که در نشست دوحه موضوعات کلیدی مربوط به افغانستان مانند حقوق زنان و دختران و نیاز به تشکیل یک دولت فراگیر در حال رایزنی است.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته با فرستاده‌های شماری از کشورها در امور افغانستان پشت درهای بسته در دوحه قطر گفت‌وگو می‌کند.

دوجاریک در یک نشست خبری گفت که هدف از این نشست که روز سه شنبه به پایان می‌رسد «دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین‌المللی درباره نحوه تعامل با طالبان است».

وی افزود که مسایل کلیدی – مانند حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغانستان، حاکمیت فراگیر، مقابله با هراس افگنی و قاچاق مواد مخدر در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دوجاریک همچنین تایید کرد که ۲۱ کشور و دو سازمان کلیدی، نمایندگان ویژه خود را برای شرکت در این نشست فرستادند.

در این نشست نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزیا، ایران، جاپان، قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده، ازبیکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی حضور دارند.

انتظار می‌رود که آنتونیو گوترش که میزبان این نشست است، اواخر روز سه‌شنبه در جمع رسانه‌ها سخنرانی کند.

در همین حال، پاسکال برسویل، سفیر سویس در سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که وضعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان یک «معضل بسیار دشوار» است و امیدوار است نشست دوحه بتواند راهی برای برخورد با طالبان پیدا کند.

برسویل که روز دوشنبه به مناسبت آغاز ریاست ماموریت در سازمان ملل متحد بر شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد گفت که برای وضعیت افغانستان هیچ «راه حل جادویی» وجود ندارد.

وی به خبرنگاران گفت: «من واقعا امیدوارم که نشست دوحه به بحث در مورد چگونگی مدیریت این وضعیت منجر شود.»

برسویل افزود که تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغانستان در نهادهای امدارسان در این کشور «غیرقابل قبول» است و «اجرای پروژه‌ها بدون حضور زنان امکان پذیر نیست، بنابراین این یک معضل بسیار دشوار است.»

وی گفت: «ما راه حل جادویی برای آن نداریم و من واقعا امیدوارم که در نشست دوحه که نماینده سویس در آن حضور ندارد، اما نشست دوحه منجر به بحث در مورد چگونگی مدیریت این وضعیت شود و طالبان نیز تحت تاثیر صدای واحد شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرند».