جهان

سه خبر کوتاه از جهان

از نشست پنج‌جانبه کشورهای عربی در امان، همه پرسی در ازبیکستان و اعزام هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری به سودان را در بسته اخبار جهان بخوانید.

نشست پنج‌جانبه کشورهای عربی در امان

نشست پنج جانبه پیرامون سوریه روز دوشنبه میان وزرای خارجه اردن، مصر، عراق و عربستان با حضور وزیر خارجه سوریه در امان آغاز شد. وزیر خارجه اردن کمی پیش از شروع نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی درباره سوریه، با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

العربی الجدید در این باره نوشته است که این نشست در یکی از هتل‌های امان، پایتخت اردن و پشت درهای بسته برگزار شده است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در این نشست تعهد کشورش را به دیپلماسی در حل و فصل اختلافات در راستای تامین منافع منطقه ابراز کرد.

حسین در سخنرانی خود در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی در امان گفت: «ما در عراق متوجه هستیم که هیچ چیز خطرناک‌تر از تروریسم نیست و هدف آن تضعیف اعتبار دولت است، بنابراین، کمک به تثبیت ارکان کشورهای برادر که به دلیل تعدد برنامه‌ها، تداخل آنها و تعارض اراده‌ها و ایدئولوژی‌ها در رنج هستند، وظیفه ما شده است. زمان آن فرا رسیده است که به دنبال بازگرداندن ثبات و توسعه به سوریه باشیم و منابع اقتصادی آن را در خدمت دولت و شهروندانش قرار دهیم، هرچند موانع و مشکلات پیش روی این وظیفه زیاد است؛ اما مهمترین چیز رسیدن به آغاز واقعی است و پس از آن می‌توان در مورد بررسی و اصلاح صحبت کرد.

همه پرسی در ازبیکستان

مقام‌های ازبیکستان می‌گویند که بیش از ۹۰ درصد رای دهندگان در همه پرسی تعدیل قانون اساسی این کشور، به این تعدیل رای مثبت داده‌اند و تنها کمتر از ۱۰ درصد رای دهندگان با این تعدیلات مخالف استند.

به گفته مقام‌ها در همه پرسی روز یکشنبه از میان بیشتر از ۱۹ میلیون واجد شرایط رای دهی، بیشتر از ۱۶ میلیون تن رای دادند.

براساس تعدیلات پیشنهادی رییس جمهور ازبیکستان، ۶۵ درصد قانون اساسی این کشور تغییر خواهد کرد. تعدیلاتی مثل افزایش دوره ریاست جمهوری از پنج سال به هفت سال، ممنوعیت استرداد شهروندان ازبیکستان به کشورهای دیگر و ممنوعیت مجازات اعدام از تغییرات پیشنهادی او استند.

مقام‌ها گفته‌اند که نتایج رسمی همه پرسی را تا ۹ روز دیگر اعلام خواهد شد. با تصویب این تعدیلات، شوکت میرضیایف خواهد توانست تا سال ۲۰۴۰ میلادی، رییس جمهور ازبیکستان بماند.

سازمان ملل متحد؛ هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری به سودان فرستاد

سازمان ملل متحد، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری این سازمان را به سودان می فرستد.

با ادامه درگیری‌ها در سودان، مارتین گریفیث، برای رسیدگی به اوضاع وخیم انسانی به این کشور می‌رود.

همزمان با این، دو طرف درگیر در سودان روی یک آتش بس ۷۲ ساعته دیگر توافق کرده‌اند.

این در حالی است که آتش بس ۷۲ ساعته قبلی بارها نقض شد و درگیری‌ها میان دو طرف ادامه یافت.

به گفته سازمان ملل متحد از آغاز جنگ در سودان تاکنون بیش از ۵۰۰ تن کشته شده‌اند و بیش از ۴ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. هزاران تن هم به کشورهای دیگر گریخته‌اند و این روند هنوز هم ادامه دارد.