جهان

سه خبر کوتاه از از جهان

از آمادگی چین برای همکاری با اعضای شانگهای، ادامه تنش در اوکراین و نقش آتش بس در سودان را در بسته خبرهای جهان بخوانید.

اعلام آمادگی چین برای همکاری با اعضای شانگهای

چین آماده است که برای ایجاد یک ساختار امنیتی پایدار، متوازن و موثر با اعضای دیگر سازمان همکاری شانگهای، کار کند.

لی شانگفو، وزیر دفاع چین در نشست وزیران دفاع این سازمان در پایتخت هند می‌گوید که بیجنگ آماده است برای کمک به امنیت جهان و صلح و ثبات در منطقه، همکاری‌ها را با کشورهای دیگر عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه اعتمادسازی دوجانبه، مبارزه با هراس‌افگنی و بهبود همکاری در بخش‌های دیگر افزایش دهد.

نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای با حضور وزیران دفاع هند، چین، روسیه، تاجیکستان، ازبیکستان، قزاقستان و قرقیزستان در دهلی نو برگزار شد و وزیران دفاع ایران و بلاروس در آن به عنوان اعضای ناظر، حضور داشتند.

ادامه تنش‌ها در اوکراین

مقام‌های محلی در شهر سواستوپولِ شبه‌جزیره کریمه می‌گویند که ارتش اوکراین بر این شهر با هواپیماهای بی‌سرنشین حمله کرده که در نتیجه آن یک تانکر نفت آتش گرفته است، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

از زمان آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه بر اوکراین در فبروری سال گذشته میلادی، شهر بندری و راهبردی سواستوپول بارها آماج حمله‌های هوایی اوکراین قرار گرفته است.

با این حال، اوکراین معمولاً در مورد حمله‌ها بر خاک روسیه و یا قلمرو روسیه در خاک اوکراین، اظهار نظر نمی‌کند.

این در حالی است که دیروز هم مقام‌های روس در منطقه دونسک، اوکراین را به کشتن هفت تن در یک حمله موشکی بر یک مینی‌بوس متهم ساختند.

ادامه درگیری در سودان در شرایط آتش بس

با وجود تمدید آتش‌بس برای هفتاد و دو ساعت دیگر در سودان، درگیری میان دو گروه متخاصم در این کشور آفریقایی ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز از ادامه درگیری‌ها در بندر خرطوم و مناطق اطراف آن خبر داده است.

جنرال محمد حمدان، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع که نیروهایش با ارتش سودان در حال جنگ استند به بی‌بی‌سی گفته است که شبه‌نظامیان وابسته به او پیوسته آماج حمله‌های هوایی قرار گرفته‌اند و تا هشدار می‌دهد که تا پایان کامل درگیری‌ها، به گفتگو رو نخواهد آورد.

 رقیب او، جنرال برهان، فرمانده ارتش سودان با گفتگوی رو در رو در سودان جنوبی توافق کرده است.

اما گزارشگران می‌گویند که با ادامه درگیری‌ها، امکان گفتگوهای موثر در آینده نزدیک بسیار اندک است.

از زمان آغاز درگیری میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع بیش از ۵۰۰ تن کشته شده‌اند و بیش از ۴ هزار تن دیگر زخم برداشته‌اند. هزاران تن هم مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و کشورهای جهان، هنوز هم در حال تخلیه شهروندان خود از این کشور استند.