جهان

تعهد واشنگتن به پشتیبانی از سئول در برابر حمله‌های احتمالی کوریای شمالی

نشست خبری جوبایدن و یون سوک یول، رئیس جمهور کوریای جنوبی در واشنگتن دو طرف در این نشست بر جنگ اوکراین و تجارت میان دو کشور صحبت کردند.

رئیس جمهور امریکا در این نشست اقدامات اخیر کوریای شمالی به شمول توسعه تسلیحاتی و شلیک موشک از سوی این کشور به جاپان را نقض آشکار تحریم‌ها غرب بر بر کوریای شمالی خواند.

دو طرف روز چهارشنبه روی موضوعات کوریای شمالی، جنگ اوکراین و تجارت دو جانبه گفتگو کردند. در این دیدار بایدن یک بار دیگر تاکید کرد که اگر کوریای شمالی قصد حمله بر کوریای جنوبی را داشته باشد، امریکا از کوریای جنوبی پشتیبانی خواهد کرد.

آقای بایدن گفت: «پیمان دفاعی متقابل ما آهنین است و شامل تعهد ما به جلوگیری گسترده و تهدید هسته ای و جلوگیری هسته ای می شود. امور مهمی در مورد افزایش تهدیدات کوریای شمالی و نقض آشکار تحریم های ایالات متحده وجود دارد».

رئیس جمهور کوریای جنوبی در این نشست خبری اعلام کرد که سئول و واشنگتن توافق کرده اند تلاش‌ها برای دفاع کوریای جنوبی در برابر تهدید کوریای شمالی را افزایبش دهند.

آقای یون گفت: «دو کشور ما با رایزنی های فوری دوجانبه ریاست جمهوری در مورد حمله هسته ای کوریای شمالی موافقت کرده اند و متعهد شده اند با استفاده از تمام نیروی ایتلاف از جمله تسلیحات هسته ای ایالات متحده به سرعت و قاطعانه پاسخ دهند».

در همین حال، رئیس جمهور امریکا بار دیگر از پیونگ یانگ خواست که درباره برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور روی میز مذاکره بنشیند. این پیشنهاد همواره از سوی کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی نادیده گرفته شده است.

این در حالی است که برنامه‌های تسلیحاتی کوریای شمالی به سرعت در حال پیشرفت است. در هفته های پسین، این کشور موشک های قاره پیمای جدید خود را آزمایش کرده است.

از سوی هم، تا هنوز معلوم نیست که آیا واقعا واشنگتن بمب‌های هسته‌ای خود را در اختیار کوریای جنوبی به عنوان آنچه بایدن «جلوگیری گسترده» می‌نامد، قرار خواهد داد یا خیر؟

نظرسنجی ها در کوریای جنوبی نشان می دهند که اکثریت مردم خواهان دستیابی سئول به بمب هسته‌ای خود هستند؛ اقدامی که واشنگتن با آن مخالفت کرده است.