افغانستان

نامه‌ای سرگشاده به ملل متحد: از بحث درباره به رسمیت شناختن طالبان خودداری کنید

جمعی از فعالان، نویسندگان، روشنفکران، دانشگاهیان و مدافعان حقوق بشر افغانستان که در خارج از کشور به سر می‌برند، در نامه‌ای نگرانی و مخالفت عمیق خود را با هرگونه ابتکار سیاسی تحت رهبری ملل متحد با هدف تسهیل به رسمیت شناختن رژیم طالبان به عنوان دولت مشروع افغانستان است، ابراز کردند.

در این نامه آمده ‌است که رفتار طالبان علیرغم نزدیک به دو سال دیپلماسی بیهوده منطقه‌ای و جهانی بدون تغییر باقی مانده است. همچنین گزارش‌های بحث برانگیز مطرح شده از سوی مقامات ملل متحد به ویژه اظهارات و توجیهات خانم امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه خود در دانشگاه پرینستون در مورد یافتن «مسیرهایی برای به رسمیت شناختن» رژیم طالبان مایه نگرانی و خشم ما است.

امضا کنندگان این نامه از سازمان ملل متحد و کشورهای عضو آن خواستند که:

۱. از برگزاری نشست ویژه در دوحه که قرار است، برای بحث در مورد راه‌های بالقوه برای به رسمیت شناختن رژیم طالبان برنامه‌ریزی شود، خودداری کنند.

۲. ارائه توضيح عمومي در مورد اظهارات جنجال برانگيز خانم امینه محمد که به فداکاری‌های مردم افغانستان به ویژه زنان آن که در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم طالبان قرار دارند بی احترامی شده است.

۳. بررسی جامع مشارکت سیاسی و برنامه‌های بشردوستانه خود در افغانستان از جمله تحقیقات در مورد اینکه چگونه کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به طالبان قدرت داده است تا مردم افغانستان را تحت سلطه خود درآورد، انجام دهید.

 ۴. ما از کانادا، آلمان، سوئد، ایرلند، فرانسه، مکزیک، شیلی، لوکزامبورگ، اسپانیا و سایر کشورهایی که حقوق بشر و زنان را در اولویت قرار می‌دهند، می‌خواهیم تا نگرانی‌های خود را در مورد تصمیم سازمان ملل برای به رسمیت شناختن طالبان مطرح کنند و همه چیز را بررسی کنند.

قرار است در آغازین روزهای ماه آینده میلادی نشستی در دوحه به میزبانی ملل متحد و با اشتراک نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار شود. ملل متحد گفته است که در این نشست درباره وضعیت افغانستان بحث خواهد شد.

در همین حال روز گذشته آنتونیو گوترش، فریدون سینیرلی اوغلو، دیپلمات تُرک را به حیث هماهنگ کننده ویژه ماموریت ارزیابی مستقل افغانستان تعیین کرده است.