بازرگانی

تمایل قزاقستان برای تقویت همکاری تجاری با افغانستان

سریک ژومانگارین، وزیر تجارت قزاقستان اعلام کرده است که دولت این کشور می‌خواهد، همکاری بازرگانی خود را با افغانستان تقویت کند.

خبرگزاری کازینفورم به نقل از ژومانگارین گزارش داده است که میزان تجارت قزاقستان با افغانستان به یک میلیارد دالر می‌رسد که این رقم در مقایسه با تجارت این کشور با آذربایجان و ترکمنستان بیشتر است.

 ژومانگارین روز سه‌شنبه در حاشیه نشست حکومتی این کشور گفت: «سیاست، سیاست است و اقتصاد، اقتصاد. ما قصد داریم این همکاری تجاری را افزایش دهیم. دورنماهای واقعی برای تحویل گندم، آرد و روغن دانه در آنجا (افغانستان) وجود دارد. چرا از این فرصت استفاده نکنیم؟»

وی افزوده است که کشورش قصد دارد با افتتاح مرکز تجاری قزاقستان در افغانستان، فرصت‌های تجاری در این کشور را مطالعه کند.

ژومانگارین گفته است: «من می‌خواهم تاجران افغانستان را به اینجا دعوت کنم و یک مجمع تجاری برگزار کنم تا آنها بتوانند فرصت‌های ما را  در قزاقستان ببینند. افغانستان از نظر استفاده منابع کشوری غنی است.»

ایبک سمدیاروف، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قزاقستان پیشتر گفته بود که قزاقستان قصد دارد یک مرکز تجاری در شهر هرات افتتاح کند.

وی همچنین اعلام کرده بود که قزاقستان دیپلمات‌های طالبان را می‌پذیرد.

به گفته او در مورد درخواست دولت فعلی افغانستان مبنی بر تایید صلاحیت دیپلمات‌های طالبان در قزاقستان، تصمیم مثبت گرفته شده است.

روز ۳۰ حمل سال روان بشیر صافی، مشاور سابق شورای امنیت ملی افغانستان در توئیتی اعلام کرد که قزاقستان سفارت افغانستان در آستانه را با میانجیگری چین به طالبان تحویل داده است.

وزارت خارجه قزاقستان نیز با تأیید پذیرش دیپلمات‌های جدید طالبان در سفارت افغانستان در شهر آستانه در این خصوص تأکید کرد که این اقدام به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.