افغانستان

شماری از چهره‌های سیاسی برای دومین بار در ویانا گرد آمدند

بامداد دوشنبه «ویانا» برای دومین بار میزبان نشستی است که در آن چهره‌ها و جریان‌های مخالف طالبان زیر یک سقف گرد آمده‌اند تا درباره سرنوشت افغانستان رایزنی کنند.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، فعالان سیاسی، مسوولان حکومت پیشین و برخی از چهره‌های فرهنگی از شرکت کنندگان این نشست هستند.

سنجر سهیل، شرکت کننده نشست ویانا معتقد است: «نشست دوم ویانا در واقع در ادامه نشست اول ویانا است که با حضور چهره‌های عمدتا مخالف طالبان آغاز شده است و امروز روز نخست این نشست است. در این نشست به شمول احمد مسعود، چهره‌هایی مثل داکتر صاحب اسپنتا، فوزیه کوفی، محمد محقق و شمار دیگری از چهر‌ه‌ها حضور دارند.»

در این نشست به نگرانی‌های مبدل شدن افغانستان به پایگاه امن هراس افگنان جهانی نیز تاکید شده است.

فائزه قاسمی، پژوهشگر مطالعات امنیت و هراس افگنی تاکید کرد: «حتا از همین یکی دو سال اخیر که طالبان روی کار آمده‌اند، ما این بدتر شدن اوضاع امنیتی را در مرزهای شرقی ایران می‌بینیم، افزایش نگرانی‌های چین را می‌بینیم و می‌بینیم که برای تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان و کشورهای دیگر نیز تهدیدات افزایش پیدا می‌کنند.»

گفته شده است که در این نشست بیشتر از ۳۰ چهره مخالف طالبان شرکت کرده‌اند، اما منابعی تایید می‌کنند که صلاح الدین ربانی و زلمی رسول که به نشست ویانا دعوت شده بودند، در این نشست حضور ندارند.

سنجر سهیل، شرکت کننده نشست ویانا خاطرنشان کرد: «آنچه که در این نشست بحث شد، قرار است که یک اعلامیه صادر شود که این اعلامیه مبتنی بر درخواست‌های نیروهای مخالف طالبان از جامعه جهانی است و راه‌ها و روش‌هایی که چگونه می‌تواند منجر به تضعیف طالبان و تقویت یک روند وحدت و ایجاد همفکری میان نیروهای مخالف طالبان خواهد بود.

رحمت‌الله نیبل نیز در صفحه توئیترش نگاشته است که به دلیل برنامه‌های از پیش تعیین شده نتوانسته است که در این نشست شرکت کند.

طارق فرهادی؛ فعال سیاسی گفت: «درباره نشست‌هایی که در خارج از افغانستان توسط چهره‌های افغانستان  برگزار می‌شوند، اگر ملل متحد آن را تسهیل کند، اعتبار آن بهتر تثبیت می‌شود، اما در کار کرد ملل متحد این چیزی است که نمی‌توانیم بیابیم.»

این نشست که از سوی انستیتیوت جهانی اتریش برگزار شده و برای دو روز ادامه خواهد یافت.

نخستین نشست ویانا سال پار به روز ۲۴ ماه سنبله از سوی انستیتیوت جهانی اتریش با هدف هماهنگی میان جریان‌های مخالف طالبان برگزار شده بود.