بازرگانی

سه خبر کوتاه اقتصادی

عدم رفع مشکلات تجارت، گزارش سیگار درباره محدود شدن فعالیت نهادهای امدادرسان و صدور ۲۷۰۰ جواز در یکسال را در بسته اخبار اقتصادی بخوانید.

نگرانی طالبان از عدم رفع مشکلات تجارت

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان زیر اداره‌ی طالبان می گوید که تا زمانی که مشکلات اساسی و سیاسی با جهان حل نشود، موانع موجود در برابر تجارت رفع نخواهد شد.

خان جان الکوزی یکی از اعضای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری زیر اداره‌ی طالبان می‌گوید که پس از تحولات سیاسی در کشور، شماری از کشورها به راحتی به تاجران افغان ویزه نمی‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات بانکی گفته است انتقال پول از افغانستان و برعکس آن به دیگر کشورها نیز به سختی انجام می‌شود.

به گفته‌‌ی این عضو اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری با وجود مشکلات این اتاق در بخش‌های مختلف پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

شماری از تاجران نیز با تایید مشکلات بانکی می‌گویند که با وجود داشتن سرمایه‌های هنگفت در بانک‌های زیر اداره‌ی طالبان، سرمایه‌ها‌یشان منجمد بوده و اجازه‌ی دریافت مقدار کمی پول از بانک‌ها را دارند.

این درحالی ا‌ست که در پی تحولات و رکود بازار اقتصادی در افغانستان، شمار زیادی از تاجران سرمایه‌هایشان را به بیرون از کشور منتقل کرده‌اند.

سیگار: طالبان توانایی نهادهای مددرسان را محدود کرده‌اند

سیگار یا بازرس ویژه‌ی آمریکا در امور بازسازی افغانستان می‌گوید که طالبان در افغانستان توانایی نهادهای امدادرسان برای این کشور را محدود کرده‌اند.

سیگار روز گذشته (شنبه ۲ ثور) در گزارشی گفته است که طالبان به روش‌های مختلف در توزیع کمک‌های بشردوستانه مداخله می‌کنند.

به گفته‌ی سیگار، طالبان با محدود کردن کار سازمان‌ها، منع حضور زنان در سازمان‌های توزیع کمک‌های بشردوستانه، کنترل فعالیت سازمان‌های غیردولتی و مجبور ساختن سازمان‌های غیردولتی به امضای تفاهم‌نامه با حکومت‌شان، در روند امداد رسانی محدودیت ایجاد کرده و مداخله می‌کنند.

این درحالی ا‌ست که چندی پیش سی‌بی‌اس نیوز با نشر گزارشی از صحبت با امداد‌گران در افغانستان گفته بود طالبان از نهادهای امداد رسان باج می‌گیرند.

توزیع ۲۷۰۰ جواز بازرگانی در یک‌سال

وزارت صنعت و تجارت زیر اداره‌ی طالبان می‌گوید که در سال گذشته۲۷۰۰ جواز بازرگانی توزیع کرده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید که از میان جوازهای توزیع شده ۱۰۰ جواز برای شهروندان کشورهای غیر افغانستان توزیع شده است.

به گفته‌‌ی وی همزمان با توزیع ۲هزارو ۶۷۹ جواز تازه، ۳۳۳ جواز لغو و ۱۰۶ جواز خارجی از سوی وزارت صنعت و تجارت تجدید شده است.

درحالی به این تعداد جواز تجارت در داخل افغانستان توزیع می‌شود که پس از تحولات شمار زیادی از تجار سرمایه‌هایشان را به خارج از کشور انتقال داده و طالبان بارها از تاجران خواسته‌اند در داخل افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.