افغانستان

پزشک بریتانیایی در زندان طالبان از بیماری کلیه رنج می‌برد

کِوین کورنوِل یک پزشک خیریه بریتانیایی که سه و نیم ماه پیش توسط طالبان در کابل بازداشت، بیمار است و نیاز به مراقبت‌های جدی دارد.

روزنامه «دیلی میل» گزارش کرده است که این پزشک بریتانیایی از سنگ کلیه (گُرده) رنج میبرد و نیاز فوری به درمان دارد.

کِوین کورنوِل، ۵۳ ساله، در ۱۱ جنوری همراه با مدیر بریتانیایی هوتل «دریا ویلج» در کابل بازداشت شد.

طالبان کورنوِل را به داشتن سلاح گرم غیرقانونی متهم کرده است.

«دیلی میل» گزارش کرده است که آقای کورنوِل قرار بود ماه گذشته تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد تا با پزشکان لیزر سنگ کلیه‌‌اش را بشکنند.

یکی از دوستان وی شنبه شب به «دیلی میل» گفت: «بدترین سناریو این است که کلیه‌های کِوین از کار بیفتد و او در بازداشت بمیرد. آنها در کشورشان متخصص لازم برای عمل او را ندارند. هر دو کلیه (گُرده) به طور جبران ناپذیری آسیب دیده‌اند، بنابراین اگر حتی یکی از آنها مسدود شود، او زنده نمی‌ماند. او به زودی به پیوند نیاز خواهد داشت.»

بدتر شدن وضعیت آقای کورنوِل زمانی مشخص شد که این پزشک و مدیر هوتل صبح روز پنجشنبه اجازه یافتند تا با خانواده‌هایشان شش دقیقه با تلیفونی صحبت کنند.

اسکات ریچاردز، مذاکره‌ کننده خیریه شبکه پرزیدیوم که به خانواده‌های آقای کورنوِل و مدیر هتل کمک می‌کند، می‌گوید: «مردان قبلا از تماس مطلع نشده بودند، بنابراین طور ناگهانی تماس گرفتند. کوِین در حال دریافت داروهای مسکن است، اما با وضعیت بد خود دست و پنجه نرم می‌کند.»

ریچاردز افزوده است که با در نظرداشت محتویات مکالمه تلیفونی، طالبان با این دو زندانی رویه خوب دارد.

این در حالی است که دولت بریتانیا تلاش می‌کند این دو شهروندش را از بند طالبان رها کنند. اما این کشور در افغانستان سفارت ندارد تا به گونه مستقیم با طالبان روی بازگشت این دو فرد رایزنی کند.