جهان

سه خبر کوتاه از جهان

عید در شماری از کشورهای اسلامی، آتش سوزی در اسپانیا و بی‌اختیار خواندن بایدن توسط ترامپ را در بسته اخبار امروز جهان بخوانید.

شماری از کشورها روز شنبه عید کردند

میلیون های مسلمان در عراق، ایران، پاکستان، هند، اندونزیا، و مالزیا روز شنبه نماز عید فطر را برپا کرده و روزه شان را شکستند.

مسلمانان شیعه عراق روز شنبه در حرم امام علی در شهر مقدس نجف این کشور گرد آمدند و نماز عید برگزار کردند.

در حالی که اکثر کشورهای اسلامی در آسیا، آفریقا و اروپا روز جمعه نماز عید برگزار کردند، اما آیت الله سیستانی یکی از بزرگترین مرجع شیعه های جهان، شنبه را روز اول عید اعلام کرد.

روز جمعه میلیون ها مسلمان در سراسر خاور میانه از ترکیه تا عربستان سعودی، شمال آفریقا، و آلبانیا و بوسنیا و هرزگوین در اروپا نماز عید برپا کردند.

آتش سوزی در رستورانتی در اسپانیا جان دو تن را گرفت

در نتیجه آتش سوزی در یک رستورانت در شهر مادرید پایتخت اسپانیا دو مرد جان باختند و ده نفر دیگر زخم برداشتند.

اداره خدمات اضطرار مادرید، روز شنبه گفتند که آتش سوزی ناوقت جمعه شب در یک رستورانت ایتالیایی در ساحه سالامانکای مادرید رخ داد.

یک شاهد عینی به روزنامه «ال پایس» اسپانیایی گفته است که آتش سوزی زمانی آغاز شد که یک پیش خدمت این رستورانت مشغول شعله ور کردن روغن داخل ظرف بود که سقف و دیوار آتش گرفت.

در همین حال، پولیس اسپانیا گفته است که بررسی ها در این مورد را آغاز کرده است.

ترمپ بایدن را «بی اختیار» خواند

دانلد ترمپ روز جمعه در جریان کارزاری در فورت مایرز، فلوریدا، جو بایدن، رییس جمهور امریکا را مورد انتقاد قرار داده و او را «بی اختیار» خواند.

دانلد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا گفت: «او قاطی می‌کند، زمانی که باید نرم صحبت کند، خشن صحبت می‌کند و وقتی قرار است خشن صحبت کند، نرم صحبت می‌کند. او کلا بی‌اختیار است.»

انتخابات ریاست جمهوری امریکا قرار است در نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار شود. با آنکه شماری از اعضای جمهوریخواه با نامزدی ترمپ از آدرس این حزب مخالف اند، اما با در نظر داشت کارزارهای انتخاباتی، وی دوباره از آدرس جمهوریخواهان کاندید خواهد شد.

رقیب ترمپ، دیسانتیس فرماندار فلوریدا است. اما نظرسنجی ابتدایی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که ترمپ در میان رای دهندگان جمهوریخواه نسبت به دیسانتیس پیشی دارد. بر بنیاد این نظر سنجی ۵۸ درصد جمهوریخواهان به ترمپ و ۲۱ درصد به دیسانتیس رای خواهند داد.