بازرگانی

افزایش تولید و صادرات زعفران در هرات

مسوولان در اتاق تجارت و صنایع هرات زیر اداره طالبان از افزایش صادرات زعفران در سال ۱۴۰۱ نسبت به ‌سال پیش از آن در این ولایت به شماری از کشورهای جهان خبر می‌دهند.

به گفته‌ی این مسوولان صادرات زعفران در سال‌ ۱۴۰۱، ۲۲‌هزار و ۴۸۰ تُن بوده است. در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۲۰‌ تُن بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به دلیل افزایش باران‌ها تولید زعفران افزایش پیدا کند.

یوسف امین، رییس اجرایی اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات زیر اداره طالبان می‌گوید: «صادرات زعفران از طریق مرز اسلام قلعه و دیگر مرزهای کشور در مجموع ۲۲هزار و ۴۸۰ تُن بوده که ارزش دالری آن ۲۲ میلیون و ۱۵ هزار دالر می‌شود.»

او درباره کشورهای هدف صادرات زعفران افغانستان تاکید کرد: «زعفران هرات بیشتر به کشورهای حوزه‌ی خلیج‌، آمریکا و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.»

محمد حسیب رجایی یکی تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران در هرات است. او با ابراز خوشبینی از احتمال افزایش تولید زعفران در سال جاری تاکید کرد و بسته بودن دهلیزهای هوایی در کشور را مهمترین مشکل در صادرات این محصول کشاورزی بیان کرد.


او خاطرنشان کرد: «تولیدات سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های قبل از آن رشد قابل قبولی داشت و صادرات زعفران هم به کشورهایی که در گذشته انجام می‌شد ادامه یافت.»

در همین حال دبیر شورای ملی زعفران ایران به تازگی ادعا کرده است که بخشی از زعفران این کشور به‌صورت قاچاق وارد افغانستان می‌شود و سپس با نام و برندهای افغانستان به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

شماری از فروشندگان زعفران در هرات در واکنش به این ادعا می‌گویند که سال پار قیمت زعفران در این ولایت کاهش داشته و علت آن واردات زعفران بی کیفیت از ایران به این ولایت بوده است.

محمدرضا یکی از فروشند‌گان زعفران می‌گوید که یکی از دلایل کاهش قیمت زعفران در هرات، واردات زعفران بی‌کیفیت ایران به هرات است.

فعالیت مقطعی زنان و دختران در بخش پروسس زعفران

تولید کنندگان زعفران در هرات می‌گویند که شمار بانوان همکار در بخش پروسس زعفران نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

حسیب‌الله صادر کننده‌ی زعفران می‌گوید که فعلن تعداد کارمندان خانم کاهش یافته و آنها به صورت مقطعی کار می‌کنند.

شماری از بانوان که در این بخش کار می‌کنند می‌گویند که پس از بسته شدن مکاتب و وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان برای زنان و دختران در این بخش مشغول به کار شده‌اند و بعد از پایان فصل برداشت این محصول آنها بیکار شده‌اند.

ریحانه یکی از دختران کارمند در شرکت پروسس زعفران می‌گوید که پس از وضع محدودیت‌ها دختران زیادی در شرکت‌های زعفران مشغول کار شده‌اند.

او گفت: «من صنف نهم مکتب بودم و بعد از بسته شدن مکاتب در بخش پروسس زعفران مشغول به کار شدم. اما متاسفانه بعد از پایان فصل برداشت و پروسس زعفران ما بیکار می‌شویم.»

زعفران یا طلای سرخ از جمله تولیدات مهم در افغانستان است و در چند سال اخیر اکثر مردم در ولایت هرات به کشت این محصول روی آورده‌اند. ولایت هرات به دلیل آب و هوای خوب و مناسب کشت زعفران به قطب تولید زعفران در کشور تبدیل شده و محصول تولیدی در این ولایت شهرت جهانی و بین المللی برخوردار است.