جهان

سه خبر کوتاه از جهان

از تلاش قطر و امارات برای احیای روابط دیپلماتیک، نمایش فیلم ساخته شده توسط روسیه در فضا  و مخالفت چین با برنامه خرید موشک ضد کشتی تایوان از امریکا را در بسته اخبار جهان بخوانید.

تلاش قطر و امارات برای احیای روابط دیپلماتیک

قطر و امارات متحده عربی پس از دو سال تنش قصد دارند روابط دیپلماتیک خود را احیا و سفارت‌هایشان را بازگشایی کنند.

یک مقام اماراتی به رویترز گفته است که دو کشور در حال احیای روابط دیپلماتیک که شامل بازگشایی سفارتخانه‌ها می‌شود، هستند.

به گفته یک مقام دیگر قرار است دو کشور سفارتخانه‌های خود را تا اواسط جون بازگشایی شوند.

دو کشور در حالی روابط خویش را از سر می‌گیرند که در هفته‌های پسین ایران و عربستان سعودی پس از سال‌ها تنش که ثبات خلیج فارس را تهدید و به جنگ های یمن دامن میزد، روابط دیپلماتیک‌شان را از سر گرفتند.

در اواسط سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و قطر را متهم به حمایت از هراس‌افگنی کرده و تمام روابط‌شان را با دوحه قطع کردند. این درحالی است که قطر همواره این اتهامات را رد کرده است.

ریاض و قاهره در سال ۲۰۲۱ سفیران خود را به دوحه فرستادند و بحرین نیز هفته گذشته اعلام کرد که روابط‌اش را با قطر از سر خواهد گرفت.

روابط بین امارات و قطر در سال گذشته گرم شد و رهبران دو کشور رو در رو ملاقات کردند.

یک مقام اماراتی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «سیاست خارجی امارات متحده عربی عمدتا بر ایجاد پل‌ها، همکاری اقتصادی و تنش‌زدایی منطقه‌ای متمرکز است.»

به گفته این مقام، قطر و امارات متحده عربی ماه گذشته توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را احیا کنند. قطر تا هنوز به گونه رسمی در این مورد چیزی نگفته است.

نخسین فیلم روسی ساخته شده در فضا به زودی نمایش داده می‌شود

اعضای یک گروه سینمایی روسی که فیلم «چالش» نخستین فیلم این کشور را در فضا تولید کرده‌اند، روز دوشنبه گفتند که این فیلم تا دو روز دیگر روی پرده سینماها به نمایش گذاشته خواهد شد.

کنستانتین ارنست، تهیه کننده فیلم «چالش» گفت که این فیلم در ایستگاه فضایی بین المللی فیلم برداری شده است.

ارنست افزود که بلیط این فیلم ۲۰۰ روبلی (۲.۵ دالر) است و مخاطبان می توانند با هزینه اندک از سفر در فضا لذت ببرند.

وادیم ورشاگین، مدیر عامل شرکت مسئول این فیلم، گفت که این فیلم در در ۲۰ اپریل در سراسر روسیه، و مناطق تحت اداره مسکو در اوکراین و صربستان روی پرده سینما خواهد رفت.

فیلم روسی با عنوان «چالش» با بازیگری یولیا پرسیلد، داستان یک پزشک را به نمایش می‌گذارد که برای نجات جان یک فضانورد به ایستگاه فضایی سفر می کند.

مخالفت چین با برنامه خرید موشک ضد کشتی تایوان از امریکا

وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که با برنامه تایوان برای خرید صدها موشک ضد کشتی «هارپون» از ایالات متحده قاطعانه مخالف است.

بلومبرگ گزارش کرده است که در بحبوحه افزایش تهدید چین، تایوان ۴۰۰ موشک ضد کشتی برای سامانه موشکی زمینی «هارپون» را از امریکا خریداری خواهد کرد.

پنتاگون در هفتم اپریل اعلام کرد که قراردادی به ارزش ۱.۷ میلیارد دالر برای فروش ۴۰۰ موشک «هارپون» را یک خریدار بسته است. وزارت دفاع امریکا از نامی از خریدار نبرد، اما بلومبرگ به نقل از منابع گزارش کرده است که تایوان خریدار این موشک‌ها می‌باشد.

در همین حال، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در یک نشست خبری در پکن گفت که چین برای دفاع از حاکمیت و منافع امنیتی خود اقدامات قاطع و نیرومندی روی دست خواهد گرفت.

یک هفته پیش، کوین مک کارتی، رییس مجلس نمایندگان امریکا که میزبان تسای اینگ ون، رییس‌جمهور تایوان در کالیفرنیا بود، بر ضرورت تسریع تحویل تسلیحات به تایپه برای مواجهه با تهدیدات چین تاکید کرد.

این دیدار، تنش میان چین و تایوان را افزایش داد و پکن یک مانور نظامی در اطراف تایوان انجام داد و حمله و محاصره این جزیره را تمرین کرد.