ساینس و تکنالوژی

ایلان ماسک؛ هوش مصنوعی «تروت جی پی تی» را راه‌اندازی می‌کند

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت موترسازی تسلا، اسپیس ایکس و توییتر و یکی از پولدارترین افراد دنیا قصد دارد یک پلتفرم هوش مصنوعی با نام «تروت جی پی تی» را راه‌اندازی کند.

این پلتفرم چت بات محبوب «چت جی پی تی» ساخت شرکت هوش مصنوعی امریکایی «اوپن ای آی» را به چالش خواهد کشید.

ماسک در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفته است: «من قصد دارم، چیزی را شروع کنم که من آن را «تروت جی پی تی» می‌نامم، یا یک هوش مصنوعی حداکثر حقیقت جویی که تلاش می‌کند، ماهیت جهان را درک کند.»

این در حالی است که کارشناسان، ساخت هوش مصنوعی را خطری برای آینده بشر می‌داند.

اما ایلان ماسک گفته است که هوش مصنوعی که قصد راه‌اندازی‌اش را دارد، به درک جهان اهمیت می‌دهد و خطری برای انسان‌ها نخواهد داشت، زیرا انسان‌ها بخش جالبی از این جهان هستی می‌باشد.

منابع آگاه به رویترز گفته است که ماسک برای رقابت با «اوپن ای آی» در ساخت هوش مصنوعی«تروت جی پی تی» از محققان هوش مصنوعی شرکت آلفابت که «گوگل» زیر مجموعه آن است، استفاده کرده است.

این در حالی است که ماسک و شماری از کارشناسان هوش مصنوعی و مدیران صنعت با اشاره خطرات هوش مصنوعی، خواستار توقف شش ماهه در توسعه سیستم‌های قدرتمندتر از هوش مصنوعی «جی پی تی-۴» که به  تازگی از سوی «اوپن ای آی» راه ‌اندازی شده است.

ماسک همچنین در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد استفاده از هوش مصنوعی هشدار داد و گفت که هوش مصنوعی ممکن است، تمدن بشر را تخریب کند.

ایلان ماسک تاکید کرد: «هوش مصنوعی خطرناک‌‌تر از مثلا طراحی اشتباه یا تولید و نگهداری هواپیما یا تولد موتر بد است.»

ماسک در سال ۲۰۱۵ با شرکایش شرکت «اوپن ای آی» را بنیانگذاری کرد، اما در سال ۲۰۱۸ از هیات مدیره این شرکت کناره‌گیری کرد و در سال ۲۰۱۹، این شرکت را ترک کرد و گفت که می‌خواهد روی تسلا و اسپیس ایکس تمرکز کند.

در همین حال شرکت مایکروسافت در ماه جنوری سال جاری سرمایه‌گذاری چند میلیارد دالری بیشتری را در «اوپن ای آی» اعلام کرد که رقابت با «گوگل» را تشدید کرد و رقابت برای جذب بودجه هوش مصنوعی در بانک «سیلیکون ویلی» را نیز تشدید کرد.