جهان

امنیت اروپا و شرق آسیا محور گفتگوهای وزرای خارجه گروه ۷

وزرای خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ قرار است روز یکشنبه در شهرک «کارویزاوا» جاپان برگزار شود.

شماری از تحلیل‌گران روابط بین الملل می‌گویند که محور گفتگوهای این نشست سه روزه جنگ اوکراین و امنیت اروپا و نیز افزایش تنش‌ها در جنوب شرق آسیا و جنجال‌های چین با تایوان و جاپان خواهد بود.

جیمز براون؛ پروفسور علوم سیاسی دانشگاه تیمپل جاپان در این باره گفت: «طرف جاپانی به دنبال بیانیه‌ای بسیار قوی از سوی اعضای گروه ۷ خواهد بود که اول از همه به دنبال تعهد به عدم گسترش سلاح هسته‌ای و ثانیا به رسمیت شناختن محوریت مسایل امنیتی در ساحه هند-اقیانوسیه از سوی مجمع گروه ۷ خواهد بود.»

در این نشست وزیران خارجه کشورهای گروه هفت شامل امریکا، جاپان، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا و نیز نماینده اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

این در حالی است که «فومیو کیشیدا» نخست‌ وزیر جاپان قرار است، ماه آینده میزبان سران گروه ۷ در هیروشیما باشد.

نخست وزیر جاپان در ماه مارچ از اوکراین دیدار کرد و همزمان با این شی جین پینگ، رییس جمهور چین نیز با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مسکو دیدار کرد.

تهاجم روسیه در اوکراین باعث حمایت جاپان صلح طلب از کیف شده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که توکیو با حمایت از اوکراین به دنبال حمایت غرب از جاپان در برابر تهدید بالقوه چین که در روزهای پسین در تنگه تایوان مانور نظامی انجام داده است 

استاد دانشگاه تیمپل جاپان ادامه داد: «بخشی از دلیل قاطعیت جاپان در حمایت از اوکراین این است که آنان بعدا، حمایت اروپا و حمایت گسترده‌تر غرب در مورد مسایل مربوط به شرق آسیا خواهند خواست.»

در همین حال، وزارت خارجه جاپان گفته است که تدابیر امنیتی برای برگزاری نشست گروه ۷ اتخاذ شده است.

این در حالی است که روز شنبه، نخست وزیر این کشور در هنگام سخنرانی در بندر «سایکازاکی» با بمب دودزا مورد حمله قرار گرفت.

در این رویداد به «فومیو کیشیدا» آسیبی نرسید و مهاجم از سوی پولیس بازداشت شد.