بازرگانی

نگاهی به چند خبر اقتصادی از کشور

شماری از بازنشسته‌گان روز پنج‌شنبه، ۲۴ حمل در یک گردهمایی اعتراضی خواستار پرداخت پول بازنشستگی‌شان از سوی طالبان شدند.

به گفته‌‌ی آنان نزدیک به دوسال است که تنخواه شان را دریافت نکرده اند و با مشکلات زیاد اقتصادی روبرو هستند.

در همین حال احمدولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه طالبان می‌گوید که سال گذشته ۴ ملیارد بودجه برای پرداخت معاشات بازنشسته‌گان در نظر گرفته شده بود اما از سوی رهبر طالبان تصویب نشده است. این وزارت می‌گوید که در سال مالی ۱۴۰۲، بودجه لازم برای پرداخت تنخواه بازنشسته‌گان در نظر گرفته شده است.

بر بنیاد آمارهای مسوولان در وزارت مالیه طالبان، بیش‌تر از ۱۴۹‌ هزار بازنشسته که بیش از ۱۰‌ هزار آنان بانوان استند، حقوق سالانه بازنشستگی‌شان را دریافت نکرده‌اند.

ـــــــــــ

اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که بودجه کمک‌های این دفتر برای امدادرسانی در این کشور در حال به پایان رسیدن است.

این اداره در توییتی گفته است که اگر این بودجه به گونه‌ی فوری تامین نشود، میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان با قحطی، بیماری و مرگ روبه‌رو بوده و در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

شاخه امدادرسانی غذایی ملل متحد یا (WFP) نیز اعلام کرد که برای رسیدگی به قحطی در افغانستان به ۸۰۰ میلیون دالر کمک اضطراری برای شش ماه آینده نیاز دارد.

این درحالی‌ست که پس از ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی توزیع کمک های بشردوستانه به شدت زیر تاثیر این فرمان طالبان قرار گرفته و میلیون ها افغان از دریافت این کمک‌ها محروم شدند.

ــــــــــــــــ

عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای ایجاد فابریکه تولید برق ۷۲ میگاوات از منابع ذغال سنگ را با یک شرکت خصوصی امضا کرد.

در خبرنامه‌ی وزارت انرژی و آب طالبان آمده است که این تفاهم‌نامه به منظور هماهنگی و همکاری‌های دو طرف برای انسجام امور سرمایه‌گذاری و تسریع آغاز کار عملی این پروژه به امضا رسیده است.

ـــــــــــ

عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس وزرای طالبان در دیدار با مسئولان اتاق صنایع و معادن و شماری از سرمایه‎‌گذاران، درباره تمویل پروژۀ انتقال لین ۵۰۰ کیلو ولت برق از شبرغان تا دشت الوان و از آن‌جا تا ارغندی کابل خبر داده است.

هم‌چنان مسئولان اتاق صنایع و معادن طالبان گفته‌اند که آماده اند برای تمویل تکمیل کار باقی‌مانده پروژه انتقال لین ۵۰۰ کیلو ولت برق از شبرغان تا دشت الوان و از آن‌جا تا ارغندی کابل برای شرکت برشنا ۱۰ درصد پول اضافی در بل‌های صرفیه برق خود بپردازند که این پول به حساب ویژه جمع‌آوری و برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد شد.

طالبان گفته اند که کار عملی این پروژه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

بانک مرکزی زیر اداره‌ی طالبان، در نظر دارد که برای تقویت بیشتر ارزش پول افغانی، پانزده میلیون دالر را روز شنبه ۲۶ حمل سال‌روان هجری خورشیدی لیلام کند.
روز گذشته نیز این بانک برای تقویت بیشتر ارزش پول افغانی، ۱۵ میلیون افغانی را به گونه لیلام به فروش ‌رساند.