فرهنگ و هنر

رکود هنر حکاکی در هرات؛ تنها بانوی حکاک در تلاش زنده نگهداشتن این هنر در هرات است

هنر حکاکی با تاریخ بلندی که در هرات دارد از جمله هنرهای با شکوه دوره تیموریان به‌شمار می‌رود. اما با گذشت زمان این هنر‌ کهن با سابقه‌ی درخشانش در کشور رو به رکود است.

خاطره امید؛ دختر جوان هراتی است که از ۱۳ سال به این‌سو تلاش دارد، این هنر دیرینه از بین نرود.

به گفته‌ی وی اگر به این هنر‌ توجه صورت گیرد؛ این هنر‌ علاقه‌مندان زیادی داشته و رونق زیادی خواهد داشت.

خاطره می‌گوید: «حکاکی در سراسر افغانستان رواج دارد، به ویژه در هرات. اما متاسفانه در این اواخر رو به رکود گذاشته است. اما باز هم من تلاش می‌کنم به نوبه‌ی خود این هنر را زنده نگه دارم.»

این هنرمند جوان ادامه داد در سال‌های اخیر هنگام احداث هوتل و رستورانت‌ها از این هنر برای دکور استفاده می شد که متاسفانه باز هم مشکلاتی پیش آمد که ما نتوانیم کار کنیم.

در همین حال مسوولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات می‌گویند که آنان در تلاش برای حفظ این هنر هستند و از آن پشتیبانی می‌کنند.

نعیم الحق حقانی؛ رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: «در کل مثل سایر داشته‌های فرهنگی امارت اسلامی افغانستان (طالبان) حامی قوی برای حفظ و مراقبت داشته‌های فرهنگی می‌باشد، در هرات باستان ریاست ما در کنار حکاکان خواهد بود آن‌چه که به ریاست ما مربوط شود و در توان اداره‌ی ما باشد برای ماندگاری و کارهای انگیزشی دریغ نخواهد شد.»

از سوی هم شماری از کارشناسان تاریخی می‌گویند این هنر میراث دوره‌ی تیموریان است که قدامت تاریخی دارد و اگر از آن محافظت نگردد، به رکود مواجه خواهد شد.

کارشناسان در هرات می‌گویند که تنها هنر حکاکی در ولایت هرات نیست که با رکود مواجه است، بلکه شیشه سازی، کاشی کاری، قالین بافی و ابریشم بافی نیز از هنر های دیگری‌ست که به دلیل آنچه آنچه عدم توجه به این صنایع خوانده می شود، در حال نابودی‌اند.