جهان

سه خبر کوتاه از جهان

از واکنش چین به تمرینات نظامی امریکا و فیلیپین تا تاثیر درز اطلاعات محرمانه در رابطه امریکا و کوریای جنوبی.

آغاز تمرینات نظامی مشترک امریکا و فیلیپین همزمان با پایان مانور چین در اطراف تایوان

همزمان با پایان مانور نظامی چین در اطراف جزیره تایوان، ارتش فیلیپین و ایالات متحده تمرینات مشترک نظامی سالانه خود را از روز سه شنبه آغاز کردند.

مقام‌های فلیپین گفته‌اند که این «بزرگترین» تمرین در تاریخ خواهد بود.

بیش از ۱۷ هزار سرباز فیلیپینی و آمریکایی در این تمرینات «بالیکاتان (شانه به شانه)» امسال شرکت خواهند کرد. این سربازان بر تقویت دفاع دریایی و ساحلی تمرکز خواهد کرد.

هیدر واریاوا کاردر سفارت امریکا در فلیپین گفت: «بالیکاتان امسال بزرگ‌ترین رویداد تاریخ خواهد بود، که نشان‌دهنده رشد اتحاد ما و چگونگی ادامه تکامل آن برای دستیابی به اهداف مشترک ما خواهد بود.»

در همین حال ده ها نفر در بیرون مقر نظامی فیلیپین در برابر آغاز این مانور نظامی مشترک دست به اعتراض زدند.

رناتو ریس؛ دبیر کل سازمان «بایان» و یکی از معترضان در این باره گفت: «هدف آن دفاع از فیلیپین نیست، هدف آن کمک به مدرن شدن فیلیپین نیست، در واقع، هدف آن به نمایش گذاشتن قدرت امریکا و این آمادگی جنگ است.»

از سویی، این مانور انتقادات وزارت خارجه چین را نیز برانگیخته است. این وزارتخانه هفته گذشته اعلام کرد که تقویت استقرار نظامی ایالات متحده در فیلیپین تنها به تنش بیشتر در منطقه دامن می‌زند.

تمرینات مشترک نظامی میان نیروهای فیلیپین شامل آموزش در زمینه‌های عملیات آبی خاکی و هوانوردی، دفاع سایبری، جنگ شهری، مبارزه با هراس افگنی و امدادرسانی به حوادث انسانی و بلایای طبیعی می‌شود.

کوریای جنوبی: درز اطلاعات سری تاثیری بر روابط میان سئول و واشنگتن نخواهد گذاشت

کوریای جنوبی روز سه شنبه گفت که اطلاعات موجود در یک سند محرمانه به ظاهر افشا شده ایالات متحده براساس گفتگوهای داخلی بین مقام‌های ارشد امنیتی کوریایی جنوبی است که «نادرست» و «دست خورده» است.

یکی از این اسناد جزییات گفتگوهای داخلی بین مقام های کوریای جنوبی است که از فشارهای واشنگتن بر سیول در مورد کمک تسلیحاتی این کشور به اوکراین سخن گفته شده و نشان می‌دهد که امریکا از کوریای جنوبی، یکی از مهم‌ترین متحدانش، جاسوسی می‌کرده است.

کیم ته هیو، معاون مشاور امنیت ملی این کشور به خبرنگاران گفت که مساله درز اطلاعات فوق سری تاثیری بر اتحاد کوریای جنوبی با ایالات متحده امریکا نخواهد داشت.

در همین حال، «یون سوک یول» رییس جمهور این کشور قرار است در ۲۶ آپریل به واشنگتن سفر و با جو بایدن رییس جمهور امریکا دیدار کند.

این در حالی است که ده ها سند فوق سری نظامی امریکا به رسانه‌ها درز کرده است. این اسناد محرمانه حاوی طیف گسترده ای موضوعات از دفاع هوایی اوکراین گرفته تا سازمان جاسوسی اسراییل «موساد»، چین، خاورمیانه، کوریای جنوبی، ترکیه و آفریقا می باشد.

تصادف یک بس در پرو دست کم ۱۰ کشته برجای گذاشت

در نتیجه واژگون شدن یک موتر مسافربری در شهر «هوانوکو» پرو در امریکای جنوبی دست کم ده نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

رسانه های محلی گزارش کرده‌اند که یک بس دو طبقه ای حامل ۷۶ مسافر که در مسیر لیما، پایتخت پرو در حرکت بود، روز دوشنبه، از جاده خارج شده و به رودخانه‌ای پرت شد.

مقام‌های محلی گفته‌اند که در این رویداد ۲۵ نفر زخمی شدند که ۱۲ آن به بیمارستان بستری شده‌اند.

به گفته آنان این رویداد به دلیل بی توجهی راننده رخ داده است.