جهان

هند با پیشی گرفتن از چین به پر جمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل می‌شود

براساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، هند با پیشی گرفتن از چین در نیمه دوم ماه آپریل به پرجمعیت ترین کشور جهان مبدل خواهد شد.

سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که در جریان این ماه جمعیت این کشور به بیش از ۱.۴ میلیارد نفر خواهد رسید.

سرشماری هند در سال ۲۰۱۱ جمعیت این کشور را ۱.۲۱ میلیارد نفر اعلام کرده بود. این نشان می‌دهد که هند در جریان ۱۲ سال گذشته ۲۱۰ میلیون نفر یا تقریبا تعداد جمعیت برازیل را به جمعیت خود اضافه کرده است.

رویترز با استناد به اطلاعات رسمی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ گزارش کرده است که هند با کاهش نرخ زاد و ولد از ۲.۰۵ به زیر ۲، توانسته است رشد جمعیت خود را کنترل کند.

از سویی هم، اداره ملی آمار چین اعلام کرده است که جمعیت چین در پایان سال ۲۰۲۲ تقریبا ۸۵۰ هزار نفر کاهش یافته و به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر میلیارد نفر رسیده است. این کاهش بزرگترین کاهش از زمان قحطی بزرگ چین در سال ۱۹۶۱ را نشان می‌دهد.

نرخ زاد و ولد نیز در سال گذشته ۶.۷۷ تولد از هر ۱۰۰۰ زن بوده که نسبت به نرخ ۷.۵۲ تولد در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته و پایین ترین نرخ زاد و ولد را ثبت کرده است.

در همین حال، چین بالاترین نرخ مرگ و میر از سال ۱۹۷۴ را به ثبت رسانده است. بر اساس اطلاعات، از هر ۱۰۰۰ نفر ۷.۳۷ مرگ به ثبت رسیده که در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۷.۱۸ مورد بوده است.

با این حال افزایش جمعیت هند چالش‌هایی را برای نیروی کار عظیم و جوان در سال‌های آینده ایجاد می‌کند.

انتظار می‌رود در سال‌های آینده شمار بیشتر مردم از روستاها به شهرهای بزرگ این کشور مهاجرت کنند که منجر به افزایش سریع و در مقیاس بزرگ جمعیت شهری می‌شود. فراهم کردن خدمات اولیه، بهداشتی و اجتماعی برای این تعداد نفوس نیز می تواند برای سیاس گذاران هندی چالشی خلق کند.

پس از هند و چین، ایالت متحده امریکا، اندونزیا، پاکستان، نیجریه و بنگلادش به ترتیب دارای بشترین نفوس در میان کشورهای جهان است.