جهان

ایران برای شناسایی زنان «بدحجاب» در اماکن عمومی دوربین نصب می‌کند

پولیس ایران روز شنبه اعلام کرد که برای شناسایی و مجازات زنانی که بدحجاب هستند، در مکان‌های عمومی دوربین نصب می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در حالی این تصمیم را گرفته است که پس از کشته شدن یک زن ۲۲ ساله کُرد ایرانی به نام مهسا امینی توسط نیروهای گشت ارشاد در سپتامبر سال گذشته، هزاران نفر در سراسر ایران دست به تظاهرات زدند.

شمار زیادی از زنان نیز به رسم اعتراض از قوانین حجاب اجباری این کشور سرپیچی کرده و چادرهای خود را برداشتند.

از سویی هم، جمهوری اسلامی اعتراضات ضد حجاب اجباری را با خشونت سرکوب کرد؛ صدها معترض را کشت، ده‌ها هزار نفر را بازداشت و شماری را نیز اعدام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ماه فبروری عفو اعلام کرد و ده‌ها هزار نفر به شرط که دوباره در تظاهرات شرکت نکنند از زندان آزاد شدند.

احمد رضا رادان، رییس پولیس تهران در این باره گفت: «با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می‌شود و برایش تذکر داده می‌شود و بعد از آن، آن فرد با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می‌شود تا به موضوع‌اش رسیدگی کنند.»

در همین حال آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در سخنرانی گفت که این محدودیت دولتی نیست، بلکه قانونی و شرعی است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: «مساله حجاب، محدودیت شرعی و قانونی است. چون محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است، کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.»

براساس قوانین شریعت اسلامی ایران که پس از انقلاب ۱۹۷۹ وضع شد، زنان موظف هستند موهای خود را بپوشانند و لباس‌های بلند و گشاد بپوشند تا اندام خود را پنهان کنند. متخلفان با توبیخ عمومی، جریمه یا دستگیری مواجه شده‌اند.