افغانستان

ازبیکستان میزبان چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

ازبیکستان هفته آینده میزبان چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود.

در این نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در مورد اقدامات بیشتر برای یافتن راه حل سیاسی در افغانستان و رسیدگی به بحران انسانی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور گفتگو خواهند کرد.

خبرگزاری «تاس» گزارش داده است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان قرار است در سیزدهم آپریل در سمرقند ازبیکستان برگزار شود و نمایندگان روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان در آن شرکت خواهند کرد.

تاس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه نوشته است: «چهارمین نشست وزیران کشورهای همسایه افغانستان (با حضور روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان) قرار است در ۱۳ آوریل در سمرقند (ازبیکستان) برگزار شود. هیات روسی توسط سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور هدایت خواهد شد.»

این وزارت افزود که در این نشست گام‌های بیشتر کشورهای منطقه‌ای برای تسهیل راه حل سیاسی افغانستان و ثبات وضعیت انسانی و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این وزارت گفته است: «با توجه به وضعیت پیچیده امنیتی و افزایش فعالیت‌های هراس افگنان و تولید مواد مخدر در افغانستان، هماهنگی تلاش‌ها برای مبارزه با هراس افگنی و مواد مخدر از سوی کشورهای منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

این وزارت همچنان افزوده است: «توجه ویژه به یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و اجرای پروژه‌های حمل و نقل و انرژی با مشارکت کابل مطابق توافق‌های قبلی صورت خواهد گرفت.»

سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ماه مارچ سال گذشته در چین برگزار شد که در آن امیر خان متقی وزیر امور خارجه طالبان نیز شرکت کرده بود.