جهان

اولین دیدار رسمی وزرای خارجه ایران و عربستان سعوی پس از ۷ سال

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و فیصل بن فرحان همتای عربستانی‌‌اش روز پنجشنبه در پکن، پایتخت چین، دیدار کردند.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که این اولین دیدار رسمی دو مقام ارشد ریاض و تهران است که پس احیای روابط دیپلماتیک صورت گرفته است.

این دو کشور ماه گذشته اختلافات دیپلماتیک خود را پس از هفت سال تنش کنار گذاشتند و با میانجیگری چین توافق کردند که روابط خود را احیا و سفارتخانه‌هایشان را بازگشایی کنند.

تصویر کوتاهی که تلویزیون دولتی ایران منتشر کرده نشان می‌دهد که عبداللهیان و همتای عربستانی‌‌اش پیش از نشستن کنار یکدیگر به استقبال یکدیگر می‌روند.

در ماه مارچ شی جین پینگ رییس جمهور چین گفتگوها میان تهران و ریاض را میانجیگری کرد که منجر به توافق احیای روابط میان دو کشور شد.

این امر نفوذ چین در مسایل خاورمیانه، جایی که امریکا در دهه‌های پسین نقش میانجیگر را ایفا می‌کرد را برجسته کرد و دستاورد بزرگی برای پکن محسوب می‌شود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله شماری از معترضان خشمگین به سفارت این کشور در تهران، روابط‌اش را با ایران قطع کرد.

حمله بر سفارت عربستان سعودی در واکنش به اعدام یک روحانی شیعه از سوی دولت این کشور صورت گرفت. ریاض سفارت‌اش را در تهران بست و به ایران نیز ۴۸ ساعت فرصت داد تا سفارت خود را تخلیه کند.

این روابط یک سال قبل و پس از مداخله عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن آغاز شد، جایی که جنبش حوثی وابسته به ایران یک دولت مورد حمایت عربستان را سرنگون کرد و پایتخت صنعا را تصرف کرد.

تنش میان دو کشور یک سال پیش زمانی آغاز شد که پس سرنگونی دولت مورد حمایت ریاض در یمن از سوی جنبش حوثی وابسته به ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به مداخله نظامی متوسل شدند.

از سویی هم، توافق احیای روابط میان ریاض و تهران برای عربستان سعودی حثیت تقویت امنیت این کشور را دارد. ریاض همواره تهران به تجهیز حوثی‌های یمن که حملات موشکی و پهپادی به شهرها و تاسیسات نفتی این کشور انجام دادند، مقصر دانسته است.

در سال ۲۰۱۹، حوثی ها با چندین پهپاد به تاسیسات نفتی «آرامکو» در شرق عربستان سعودی حمله کردند و نیمی از تولید نفت این کشور را از بین بردند. ریاض مسوولت این حمله گسترده را متوجه تهران کرد، اما ایران این اتهامات را رد کرد.