جهان

حمله پلیس اسرائیل برای دومین بار به مسجد الاقصی؛ اتحادیه عرب محکوم کرد

نیروهای پولیس اسرائیل چهارشنبه شب برای بار دوم به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس حمله ور شدند و برای پراکنده کردن حدود ۲۰ هزار فلسطینی که مشغول نماز تراویح بودند از خشونت کار گرفتند.

رویترز گزارش داده است که پولیس اسرائیل، اقدام به شلیک گلوله‌های رابری، پرتاب گاز اشک آور، بمب صوتی و زدن نمازگذاران با باتون کرد.

هلال احمر فلسطین اعلام کرده است که در این رویداد ۱۲ فلسطینی بر اثر گلوله‌های رابری و ضرب و شتم زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، نیروهای اسرائیلی از ورود پزشکان به ساحه نیز جلوگیری کرده‌اند.

این در حالی است که بامداد روز چهارشنبه نیز نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی یورش بردند و دست کم ۳۵۰ فلسطینی را رد محوطه این مسجد بازداشت کردند که این امر باعث تبادل آتش میان اسرائیل و غزه شد.

جنگجویان فلسطینی دست کم ۹ موشک از غزه به سوی اسرائیل شلیک کردند و در مقابل نیروهای اسرائیلی مواضع گروه حماس را هدف حملات هوایی قرار دادند.

حماس مسئولیت این حملات راکتی را بر عهده نگرفت اما گفت که این حملات پاسخی به حمله به مسجد الاقصی است.

در همین حال شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند که تانک‌های اسراییلی نیز مواضع حماس را هدف قرار دادند.

با این حال، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل گفته است که اسراییل علاقه‌ای به تشدید تنش ندارد، اما تاکید کرده که برای هر سناریویی آماده است.

مجتمع الاقصی در شهر قدیمی اورشلیم، سومین مکان مقدس اسلام است و ده‌ها هزار نفر در ماه رمضان برای ادای نماز به آنجا می‌روند. همچنین این مکان مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها نیز است که به عنوان کوه معبد، بقایای دو معبد یهودی مقدس، مورد احترام است.

اتحادیه عرب روز چهارشنبه حمله پولیس اسرائیل را به شدت محکوم کرد و گفت که این حمله ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

در اعلامیه‌ای که پس از نشست اضطراری درباره این رویداد منتشر شد، اتحادیه آنچه را «جنایت‌های ارتکابی توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه نمازگزاران مسلمان بی‌دفاع» در مسجد خواند، محکوم کرد.