جهان

استقبال فنلندی‌ها از پیوستن این کشور به ناتو

شماری از شهروندان فنلند با استقبال از پیوستن این کشور به ناتو می‌گویند که این رویداد باعث بهتر شدن امنیت این کشور خواهد شد.

سنیا بِهلانین نانوا، ۲۵ ساله شهروند فنلند در این باره گفت: «فکر می‌کنم، این اقدام فنلند را به مکانی امن‌تر تبدیل می‌کند، اما باز هم نمی‌دانیم روسیه چه کاری انجام خواهد داد و بلی، این برای من یک سوال بزرگ است.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که فنلند روز سه شنبه ۴ اپریل رسما عضو ناتو شده و پرچم این کشور در مقر ناتو در بروکسل در کنار پرچم ۳۰ عضو دیگر این پیمان برافراشته خواهد شد.

فنلند از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به عنوان یک کشور بی طرف شناخته می‌شد؛ اما پیوستن این کشور به ناتو، این کشور را از تعهد بی طرفی و حفظ روابط دوستانه با روسیه بیرون می‌کشد.

حمله روسیه بر اوکراین، فنلند را وادار کرد برای بقای خود به ناتو درخواست عضویت بدهد تا زیر چتر پیمان ناتو قرار بگیرد. بر بنیاد پیمان ناتو، حمله بر یک عضو، حمله بر کل ناتو است.

اوتی لانتیماکی، شهروند ۵۹ ساله فنلندی در این باره گفت: «من احساس می‌کنم این چیز خوبی است که فنلند به ناتو می پیوندد. ما سال‌ها است که اینجا در کنار روسیه بوده‌ایم و احساس می‌کنم که این چیزی خوبی است، چون پدرم در جنگ با روس‌ها بود، بنابراین این برای من یک امر شخصی است.»

در همین حال سویدن نیز خواهان پیوستن به ناتو است و سال گذشته با فنلند یکجا برای پیوستن به این پیمان درخواست داده است. اما تا هنوز از سوی ترکیه و مجارستان مورد تایید قرار نگرفته است.

پیوستن فنلند طول مرز مشترک ناتو با روسیه را دو برابر می‌کند. مسکو روز دوشنبه گفت که در پاسخ به پیوستن فنلند به ناتو، ظرفیت نظامی خود را در مناطق غربی و شمال غربی خود تقویت خواهد کرد.