جهان

بان کی مون: اتحاد برای حل چالش‌ها و بحران‌های جهانی ضروری است

بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و رییس «انجمن بوآیو برای آسیا» گفته است که این انجمن می‌تواند، برای پیشبرد صلح و امنیت جهانی و حل مسایل جهانی کمک کند.

او که با رسانه‌های چینی گفت‌وگو می‌کرد، افزود که موضوع نشست سالانه «انجمن بوآیو برای آسیا» که روز جمعه به پایان رسید «دنیای نامشخص: همبستگی و همکاری برای توسعه در بحبوحه چالش‌ها» بود.

بان تاکید که کرد که انسان‌ها در حال حاضر در جهانی نامشخص که توسط خطوط ایدئولوژیک و سیاسی تقسیم شده است، زندگی می‌کنند، از این رو اتحاد برای حل چالشֱها و بحران‌های جهانی یک امر ضروری است.

بان کی مون گفت: «بنابراین، ما باید واقعا مراقب باشیم و باید برای مقابله با همه این بحران‌ها متحد باشیم. به همین دلیل است که «انجمن بوآیو برای آسیا» نقشی باید ایفا کند. بیش از ۲ هزار رهبر سیاسی، تجاری، جامعه مدنی و اعضای انجمن علمی را گرد هم آوردیم. بنابراین ما در نخست باید تعهد خود را نشان دهیم و سپس به تبادل نظر و دانش و تجربیات بپردازیم.»

او تاکید کرد که «انجمن بوآیو برای آسیا» که ۲۰ سال پیش برای تقویت یکپارچگی اقتصادی و همکاری کشورهای آسیایی تاسیس شد، باید فراتر از آسیا برای رسیدگی به تعدادی از مسایل جهانی تلاش کند، زیرا اکنون کل جهان از نظر چشم انداز سیاسی و اقدام آب و هوا و بعضی تقسیم بندی ها در حال تغییر است.

رییس «انجمن بوآیو برای آسیا» ادامه داد: «آسیا تنها بخشی از کل جهان است. بنابراین ما باید چشم انداز طولانی‌تری داشته باشیم. ما می‌توانیم در حل مسایل جهان کمک کنیم. ما واقعا به یک چشم انداز جهانی برای رفاه جهانی، صلح جهانی و امنیت جهانی نیاز داریم.»

نشست سالانه ۲۰۲۳ «انجمن بوآیو برای آسیا» از ۲۸ تا ۳۱ مارچ در جنوب چین برگزار شد. در این نشست حدود دو هزار نفر از ۵۰ کشور آسیایی و جهانی شرکت کرده بودند.

«انجمن بوآیو برای آسیا» یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و نزدیک‌تر کردن کشورهای آسیایی در زمینه توسعه با حضور ۲۵ کشور آسیایی و آسترالیا بنیان‌گذاری شد.