افغانستان

گروه بین‌المللی بحران: فرماندهی مرکزی تی تی پی در افغانستان است

گروه بین‌المللی بحران در یک گزارش جدید گفته است که فرماندهی مرکزی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان است.

در این مقاله که از سوی سمینه احمد، یک مشاور ارشد این نهاد تهیه شده است، آمده است که سرعت حمله‌های تی تی پی، پس از سقوط کابل به دست طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی افزایش یافت.

گروه بین المللی بحران در این مقاله گفته است که طالبان پاکستانی توانایی بیشتری برای انجام عملیات در سراسر مرزهای میان دو کشور دارند.

بر بنیاد این مقاله،دولت پاکستان از طالبان افغانستان خواسته است که شورشیان پاکستانی را بیرون کنند، یا تحرکات آن‌ها را مهار کنند، اما طالبان در عوض اصرار داشتند که اسلام آباد با پیشنهاد میانجی‌گری در مورد توافق صلح با تحریک طالبان پاکستان مذاکره کند.

گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که افسران بلندپایه نظامی، از جمله جنرال فیض حمید، رئیس پیشین آی اس ای در دیدار با رهبران طالبان در کابل از آنان خواسته است که یا طالبان پاکستان را مهار کنند یا آنها را از خاک افغانستان بیرون کنند.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که رهبران غیرنظامی و نظامی پاکستان، و هم‌چنین بسیاری از تحلیلگران امنیتی پاکستان، به این باورند که گفت‌وگوهای بعدی تنها شورشیان را جسورتر کرده است. و این در حالی است که این مذاکرات در نومبر سال ۲۰۲۲ میلادی با شکست روبرو شد.

بر بنیاد این مقاله نخستین نشانه مطمئن شدن رهبری پاکستان از نتیجه ندادن تلاش‌های صلح، گماشته شدن جنرال حمید رئیس آی اس به حیث فرمانده یک قول اردو در پوشاور و سپس در جنوب پنجاب بود. گروه بین‌المللی بحران گفته است که آقای حمید به عنوان کلیدی‌ترین فرد برای گفتگوها باشورشیان بود. سپس در نیمه‌های اکتوبر، تحریک طالبان پاکستان حمله‌هایش را آغاز کرد.

در این مقاله به پیشینه تحریک طالبان پاکستان پرداخته شده است و ارتباط این گروه با پاکستان و طالبان در افغانستان به بررسی گرفته شده است.

این نهاد در مقاله‌اش نوشته است که رهبران ارشد پاکستان، به شمول عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان، از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ استقبال کردند و ظاهراً معتقد بودند که یک رژیم «دوست» در کابل منافع امنیتی پاکستان را ارتقا می دهد.

در این مقاله گفته شده است که روابط کابل و اسلام آباد پس از حملات پیشاور و کراچی تیره شده است. انتقاد اسلام آباد از کابل به خاطر دادن پناهگاه امن به تحریک طالبان پاکستان و هم‌چنین درخواست از طالبان افغانستان برای قطع روابط با این گروه شدیدتر شده است.

این گروه می‌گوید که سیاست‌گذاران پاکستانی هم‌زمان با پایان دادن به گفتگوها با شبه نظامیان، تصمیم گرفته اند نگرانی‌های خود را در باره تحریک طالبان پاکستان مستقیماً با رهبران ارشد طالبان در افغانستان، به ویژه ملا هبت‌الله آخندزاده، در میان بگذارند.

در این تحلیل آمده است که با درنظرداشت شرایط کنونی، برای اسلام آباد، گزینه حمله‌های فرامرزی باز است.

گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که پاکستان پیش از این در ماه اپریل ۲۰۲۲ میلادی حمله‌های هوایی را بر رهبران و پایگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان انجام داده است. هرچند این حمله‌ها هرگز به گونه علنی تأیید نشده اند.

تلاش کردیم تا دیدگاه سفارت پاکستان در کابل را درباره گزارش گروه بین‌المللی بحران داشته باشیم اما این سفارت به تماس‌های خبرنگار آمو در این باره پاسخ نداد.