جهان

امیرعبداللهیان: ادعای امریکا مبنی بر حمله ایران به پایگاه‌های این کشور در سوریه را بی‌اساس خواند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران ادعای امریکا مبنی بر حمله هفته گذشته بر پایگاه نیروهای امریکایی در سوریه از سوی گروه‌های وابسته به تهران با پهپاد ایرانی را «بی‌اساس» خواند.

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در مسکو تاکید کرد که به دنبال درگیری با امریکا نیست، اما پاسخ تهران به واشنگتن «قاطع و روشن» بوده است.

او در این باره گفت: ما هم به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم، جمهوری اسلامی ایران همواره نقش سازنده و مثبت در کمک به صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه داشته، در خصوص اتفاقات در شرق فرات هم همینطور، اما پاسخ ما به طرف امریکایی قاطع و روشن بود.

هفته گذشته وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که به دنبال حمله پهپادی بر پایگاه این کشور در سوریه که منجر به کشته شدن یک پیمانکار و پنج سرباز شد، تاسیسات گروه‌های وابسته به ایران را هدف حملات هوایی قرار داده است.

وزارت دفاع امریکا افزوده است که این حمله با پهپادهای ایرانی صورت گرفته است.

براساس گزارش‌ها در حمله هوایی امریکا به تاسیسات گروه‌های وابسته به ایران دست کم ۱۹ جنگجوی وابسته به ایران کشته شدند.

این در حالی است که ایران همواره تاکید کرده است که نیروهایش و جنگجویان وابسته به این کشور به درخواست دمشق در سوریه حضور دارند و نیروهای امریکایی در سوریه را نیز «اشغالگر» خوانده است.

لاوروف: امیدواریم اختلافات میان باکو و تهران حل شود

در همین حال سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود ابراز امیدواری کرد که اختلافات میان باکو و تهران به زودی حل شود.

لاوروف گفت: «ما امیدواریم که اختلاف‌های کنونی در روابط میان باکو و تهران ماهیت موقتی داشته باشد و به زودی برطرف شود. این امر موجب ارتقای همکاری‌های سه جانبه بین روسیه، ایران و آذربایجان از جمله منافع مشترک به تحقق پروژه‌های مهم در چارچوب توسعه دهلیز حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب که مورد تایید همه طرف‌ها است، خواهد بود. ما آماده کمک به دوستان خود در حل همه مشکلات باقی مانده هستیم.

در همین حال امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف در دیدار با یکدیگر در مسکو روی موضوعات گوناگون از جمله تقویت همکاری و روابط دو جانبه گفتگو کردند.

وزارت خارجه ایران در آگهی نامه‌ای گفته است که امیرعبداللهیان به همتای روسی‌اش گفته است که تنظیم معاهده همکاری‌ بلندمدت و راهبردی میان دو کشور در مرحله پایانی خود قرار دارد و آماده امضا خواهد شد.

دو طرف همچنین در مورد همکاری‌های مشترک در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل، بانکی و پولی، سرمایه گذاری، گمرکی، کنسولی، گردشگری، فرهنگی، رسانه ای و همکاری‌های مشترک برای بررسی کنوانسیون حقوقی دریای خزر گفتگو کردند.