افغانستان

معلولان در بلخ می گویند توانایی های شان نادیده گرفته شده است

شماری از معلولان در ولایت بلخ امروز نهم ماه حمل با حضور در «گفتمان شناسایی مشکلات افراد دارای معلولیت و آگاهی دهی درباره وضعیت آنان» که در شهر مزار شریف برگزار شد با گلایه از نبود فرصت‌های برابر زندگی از مشکلات اقتصادی و عدم برابری حقوق و امتیازات‌شان شکایت کردند.

سید محمد یزدان پرست، فعال حقوق معلولان در شهر مزار شریف می‌گوید: «گلایه ما از نبود فرصت‌های شغلی، بی مهری اجتماع نسبت به توانایی‌های افراد دارای معلولیت و نبود فرصت‌های آموزشی است. ما از حکومت (اداره طالبان) و نهادهای ذیربط می‌خواهیم تا برنامه‌هایی را در راستای بازتوانی افراد دارای معلولیت روی دست بگیرند تا این قشر به انزوا و زیر خط فقر نروند.»

جمشید سلطانی، یکی دیگر از جوانان نابینا از مشکلات‌ سخن گفته و از مسئولان می‌خواهد که فرصت اشتغال زایی برای معلولان را فراهم کنند.

معلولان در ولایت بلخ در حالی از نبود فرصت‌های شغلی و امکانات اقتصادی شکایت می‌کنند که سازمان جهانی غذا گفته است که در سال جاری ۲۸ میلیون تن نیاز به کمک‌های غذایی دارند.

در همین حال برخی از مسوولان طالبان در این نشست می‌گویند که در تلاش برای شناسایی مشکلات افراد دارای معلولیت هستند.

علاءالدین مسلم‌یار، نماینده شهرداری طالبان در مزار شریف در این مراسم گفت: «من اطمینان می‌دهم که شهرداری مزار شریف تا حدتوان خود کوشش می‌کنند تا به مشکلات آنها رسیدگی صورت گیرد. اما باید آنها پیشنهاد یا درخواست نمایند، چرا که نسبت به دیگران آنها در اولویت قرار دارند.»

معلولان در جامعه افغانستان همواره یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده‌اند که با چالش‌های زیادی روبرو بوده‌اند. حالا با تسلط دوباره طالبان در افغانستان مشکلات افراد دارای معلولیت افزایش یافته و کسی پاسخگوی مشکلات آنها نیست.

این افراد می‌خواهند که حق آنها در جامعه رعایت شود و از کمک‌های بشردوستانه همانند دیگر افراد در اختیارشان قرار داده شود.