فرهنگ و هنر

تجلیل از روز جهانی تئاتر در هرات؛ هیچ زنی در افغانستان تئاتر بازی نمی‌کند

از روز جهانی تئاتر در حالی در شهر هرات تجلیل شد که بیشتر از ۱۸ ماه است که هیچ‌زنی در افغانستان تئاتر بازی نمی‌کند.

فاطمه حسینی تنها بازیگر زنی بود که تئاتر در این مراسم در گوشه‌ای از سالن حضور داشت.

او می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هیچ زنی در تئاتر نقش بازی نمی‌کند و وی تنها زنی است که بی‌پروا به ممنوعیت‌های طالبان در برنامه‌های هنری حضور دارد.

فاطمه حسینی گفت: «واقعا من متاسفم که هیچ زنی در صحنه‌ی‌ تئاتر حضور ندارد. با وجود ممانعت‌ها من تنها زنی هستم که در تمام مراسم‌ها شرکت می‌کنم. چون نمی‌خواهم از حق خود بگذرم و از دولت (طالبان) می‌خواهم که بگذارند زنان هم کنار مردان رشد و زندگی کنند.»

شماری از هنرمندان از وضعیت فعلی تئاتر در هرات ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که در ۱۸ ماه گذشته شمار زیادی از هنرمندان تئاتر مجبور به ترک کشور شده‌اند و یاهم در درون کشور با چالش‌های زیادی رو به رو استند.

غلام فاروق سرخوش از بازیگران با تجربه تئاتر هرات می‌گوید که هنر تئاتر در افغانستان رو به فروپاشی است.

سرخوش در ادامه گفت: «فقط زمانی از ما حمایت می‌شود که سیاسیون به ما نیاز داشته باشند. در غیر آن هیچ وقت از تئاتر حمایت نشده و تا امروز حتی مکانی برای تمرین هنرمندان وجود ندارد.»

ولی شاه بهره، از فرهنگیان هرات نیز می‌گوید که تئاتر پروسه‌ای مهم در تغیر اذهان عامه است و بیشتر از صد سال در افغانستان سابقه دارد.

وی می‌گوید: «همیشه نگران فروپاشی این هنر بوده‌ایم و خواهان حمایت از بازیگران تئاتر در افغانستان است.»

در این مراسم، شماری از مسوولان ادارات دولتی فرهنگیان، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تئاتر نیز حضور داشتند.

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات می‌گویند که این ریاست از هنرمندان تئاتر حمایت می‌کند و برای بازگشت زنان به صحنه‌ی تئاتر رایزنی‌ها بامرکز جریان دارد.

با آنکه از تاریخ تاسیس تئاتر در افغانستان بیشتر از صد سال می‌گذرد، اما این هنر کمتر توانسته در میان مردم افغانستان برای خود جا باز کند.