صحت

شکایت باشند‌گان ولسوالی چشت هرات از کمبود دارو و نبود امکانات صحی

باشندگان ولسوالی چشت هرات از کمبود امکانات در کلینیک‌های درمانی این ولسوالی شکایت دارند، آنان می‌گویند که در حال حاضر فقط سه کلنیک صحی در این ولسوالی فعالیت می‌کند.

به گفته‌ی آنان خدمات صحی در این ولسوالی در مقایسه با جمعیت آن اندک است.

محمد هاشم باشنده‌ ولسوالی چشت ‌در این باره می‌گوید که کلینیک‌های این ولسوالی امکانات تداوی بیماران را ندارند و آنان مجبور هستند برای درمان بیماران خود به شهر هرات مراجعه کنند.

او گفت: «دارو و دیگر امکانات تداوی کم است و بیماران مجبور هستند که به شهر بروند. راه دور است و سرک هم خراب، بعضی بیماران تا شهر نمی‌رسند و در راه فوت می‌کنند. ما امکانات درمانی نداریم.»

ماه‌گل بانویی است که از درد گرده رنج می‌برد. او که از ولسوالی چشت به شفاخانه‌ی حوزوی هرات آمده می‌گوید که با این که مسیر رفت و آمد به چشت دشوار است. اما به دلیل نبود امکانات صحی در این ولسوالی ما مجبور هستیم به هرات بیاییم.

به گفته‌ی ماه‌گل وی بارها در مسیر راه آمدن برای درمان به شهر، از سوی طالبان بخاطر نداشتن محرم مورد بازپرسی و اذیت قرار گرفته است.

او می‌گوید: «من تکلیف گرده دارم، هربار که مریضی من زیاد می‌شود تا آمدن به شهر به‌خاطر دوری راه و مسیر رفت‌وآمد خیلی اذیت می‌شوم و جدا از درد تنها مثلن با دختر خود هم آمده نمی‌توانم. چون طالبان بین راه اذیت می‌کنند که باید محرم داشته باشی، من هم شوهرم فوت کرده و یک پسر ۱۰ ساله دارم. می‌گویند که او کوچک است و باید با یک محرم بزرگتر به شهر بروی.»

در همین حال مسؤلان در صحت عامه‌ی هرات می‌گویند؛ با این‌که دونرها و موسسات فعالیت‌شان در بخش صحی کمتر شده اما ارایه خدمات صحی توسط کلینیک‌های موجود در ولسوالی‌ها متوقف نشده است.

آنان با پذیرفتن مشکلات صحی مردم می‌گویند که با همکاری مؤسسه‌های صحی در تلاش برای فراهم کردن امکانات صحی برای ولسوالی‌های هرات هستند.

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید که فعالیت موسسات در بخش صحی برای کلینیک‌ها متوقف نشده اما به دلیل کمتر شدن کار دونرها این خدمات کم‌رنگ تر شده است.

او تاکید کرد: «طبق برنامه اداره‌ی صحت عامه تمام مراکز صحی باز است. همچنین در ولسوالی‌هایی که دسترسی مردم به آنجا ضعیف است مثل ولسوالی ادرسکن، شیندند و فارسی تیم‌های ما این ساحات را زیر پوشش قرار می‌دهند.»

به گفته‌ی باشنده‌گان ولسوالی چشت هرات این ولسوالی ۱۸۶ قریه دارد و ۳ کلینیک آن هم بدون امکانات و دارو برای آنان بسنده نیست.

ولسوالی چشت در فاصله ۲۶۰ کیلومتری شهر هرات از لحاظ داشتن معادن، یکی از ولسوالی‌های درآمد زا برای طالبان به شمار می‌رود. اما به خواسته‌های باشند‌گان آن که ساخت سرک و‌ کلنیک صحی در اولویت است توجه نشده است.