جهان

سازمان ملل امیدوار است «نشست آب» بتواند در جلوگیری از بحران کمک کند

اولین نشست سازمان ملل متحد در نیم قرن پسین در مورد آب در روز جمعه با این امید به پایان رسید که دولت‌ها تغییراتی در سیاست‌شان ایجاد کنند و اقداماتی برای جلوگیری از بحران احتمالی آب در جهان روی دست بگیرند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در این باره گفت که امیدوارم نشست اعضای سازمان ملل متحد در مورد آب بتواند موجب روی دست گرفتن اقداماتی از سوی جامعه جهانی برای جلوگیری از بحران آب در جهان شود.

با وجود هشدارها در مورد خطرات عدم مدیریت آب در جهان تا هنوز هیچ توافق جهانی برای «آب» وجود ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در پایان نشست روز جمعه گفت که جهان باید مساله آب را جدی بگیرد و این موضوع باید در صدر برنامه‌های جهانی باشد.

به گفته وی عدم مدیریت آب کل بشریت را به خطر می‌اندازد و آینده جهان نیز به آن بستگی دارد.

گوترش تاکید کرد: «بدون آب، هیچ توسعه پایداری وجود ندارد. با ترک این نشست تاریخی، بیایید دوباره به آینده مشترک خود متعهد شویم. اجازه دهید قدم‌های بعدی را در سفر خود به سوی آینده‌ای امن برای همه برداریم.»

در جریان این هفته نزدیک به ۷۰۰ نهاد ایالتی، حکومت‌های محلی، گروه‌های غیرانتفاعی و برخی شرکت‌ها در نیویورک امریکا به گونه داوطلبانه تعهداتی در زمینه آب داشتند. از پروژه‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری در کشاورزی «هوشمند برای آب و هوا» و احیای تالاب در حوضه رودخانه نیجر گرفته تا نقشه‌برداری سیستم آب در لاهه‌ی هالند.

در همین حال هنک اووینک، نماینده ویژه هالند در سازمان ملل گفته است که این طرح‌ها تا پیش از برگزاری نشست بعدی «آب» در ماه جولای سال روان بررسی خواهد شد.

او تاکید کرد: «آیا این کافی است؟ نخیر. آب باید از سطح محلی به سطح جهانی مورد توجه قرار گیرد. سیاست‌های منسجم در مورد آب در سراسر جهان نداریم، سرمایه‌گذاری از هم پاشیده در این زمینه داریم، و علم و اطلاعات کافی روی دست نیست. و در سطح جهانی اینجا در سازمان ملل، هیچ چیزی در مورد آب وجود ندارد.»

از سویی هم شرکت فرانسوی مدیریت فاضلاب «ویولیا» در این نشست متعهد شد که طی پنج سال آینده ۱.۷ میلیارد دالر برای زیرساخت‌ها، فناوری، تحقیقات و نوآوری در آب و فاضلاب هزینه کند.

تا هنوز دستور جلسه واضحی در مورد نشست ماه جولای سازمان ملل در مورد آب وجود ندارد. اما دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان در تمام طرح ها برای کمک به مدیریت آب را تا نشست بعدی بررسی می‌کند.

وی همچنان از حمایت کامل سازمان ملل متحد در این زمینه اطمینان داد.