جهان

پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد امریکا و کانادا می‌شوند؛ بازگردانده خواهند شد

قرار است امریکا و کانادا توافقی را امضا کنند که بربنیاد آن مانع پناهجویانی شوند که می‌کوشند از مرزهای این دو کشور وارد امریکا و کانادا شوند.

بربنیاد گزارش‌ها، این توافقنامه برای محدود کردن هجوم مهاجران در منطقه «روکسام» که مرز غیر رسمی میان ایالت نیویورک و شهر کیک کانادا است عملی می‌‌گردد.

این توافقنامه روز جمعه ۲۴ فبروری میان جوبایدن رییس جمهور امریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام شد.

رسانه‌ها گفته‌اند آقای بایدن هم اکنون در اتاوا به سر می‌برد تا درباره یک رشته مسائل اقتصادی، بازرگانی و مهاجرتی با آقای ترودو گفت‌وگو کند.

مقابله با پناهجویان و جلوگیری از عبورشان از مرز، درخواست پناهندگی برای مهاجران را دشوارتر می‌سازد. پیشنهادی با واکنش تند گروه‌های حقوق بشری نیز روبرو شده است.

قوانین جدید ارایه شده توسط دولت بایدن تعداد گذرگاه‌های مرزی را کاهش داده است.

منتقدان می‌گویند که این سیاست‌ها خلاف وعده رییس جمهور بایدن در بخش حقوق بشری بوده است.

با این حال فعالان حقوق بشر می‌گویند که رفتار پولیس ایالات متحده با پناهجویان خلاف اصول بشری است.

این درحالی است که شماری از کارمندان حکومت پیشین افغانستان با پذیرفتن خطر بسیار بلند مرگ با هزینه‌ای در حدود ۷هزار و ۵۰۰ دالر خودشان را از راه‌های غیرقانونی از افغانستان به ایالات متحد امریکا رسانده‌اند.

مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی شهروندان افغانستان به امریکا و کانادا پس از تسلط طالبان به افغانستان بی‌پیشنه گفته شده است.

شماری از شهروندان افغانستان که خودشان را از راه ایران یا پاکستان به ترکیه یا برازیل می‌رسانند و از آنجا به امریکا یا کانادا می‌روند.

پس از تسلط طالبان در افغانستان، نهادهای بین‌المللی گزارش دادند که روزانه هزار تا ۱۵۰۰ شهروند افغانستان به صورت غیرقانونی به ایران پناه برده‌اند و شماری دیگر نیز به کشورهای اروپایی و به تازگی امریکا و کانادا رفته‌اند.