افغانستان

نگرانی خانواده‌های چهار تن به شمول یک فعال حقوق زن از رهانشدن آنان از بند طالبان

یک و نیم ماه از بازداشت نرگس سادات عضو جنبش اعتراضی زنان در کابل می گذرد، نزدیکانِ او به آمو می‌گویند که پس از بازداشت او از سوی طالبان همه‌ی اعضای خانواده‌ی او با مشکلات روانی رو به رو شده‌اند.

یکی از نزدیکانِ خانم سادات می‌گوید که او در ۲۲ ماه دلو پارسال هنگامی که بیمار بود و نزد پزشک می رفت، از سوی طالبان بازداشت شد و تا اکنون از وی خبری نیست. او تا پیش از ممنوعیت کار زنان در انجوها در بخشِ توزیع تن‌خواهِ پزشکان و کارمندانِ صحی صلیب سرخ کار می‌کرد.

نرگس سادات، یک کودک نُه ساله دارد که همه روزه در انتظار بیرون شدن مادرش از زندان است.

مرتضی بهبودی که شهروندی فرانسه را دارد در حدود دو ماه پیش هنگامی که می‌خواست جوازِ فعالیت رسانه‌ای خود را بگیرد از سوی طالبان در کابل بازداشت شد و تا اکنون در بازداشت است. پیش از این گزارشگران بدون مرز از بازداشت مرتضی بهبودی ابراز نگرانی کرده است و خواهان آزادی وی از بند طالبان شده است.

از سوی هم موسی شاهین از آوازخوانان محلی که به روز ۵ ماه دلو از خانه اش در حوزه ۱۷ در منطقه کوتل خیرخانه بازداشت شد، نزدیکانِ، موسی شاهین می گویند خانواده او به روز پنج شنبه سوم ماه حمل اطلاع یافتند که او در ریاست چهل استخبارات طالبان زندانی است و به شدت لت‌وکوب شده است.

این دومین بار است که این آواز خوان محلی از سوی طالبان بازداشت می شود، طالبان بار نخست در ۱۲ دالو ۱۴۰۰ هجری خورشیدی موسا شاهین، را هنگامِی که به ایران می‌رفت از مسیر هرات-کابل بازداشت کرده بودند.

خانواد‌ی شاهین، در آن زمان به رسانه‌ها گفته بودند که او را پس از سرودنِ آهنگی در وصفِ احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت طالبان بازداشت کرده بودند.

اما خانواده ذکریا اصولی استاد دانشگاه که به روز ۱۳ ماه دلو پارسال از خیرخانه از سوی طالبان بازداشت شد، می گویند تا اکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست ندارند.

لطیف پدرام، نماینده پیشین بدخشان در شورای ملی پس از بازداشتِ آقای اصولی، در صفحه فیسبوکش نوشته است :« ذکریا اصولی جرم‌اش تاجیک بودن و پنجشیری بودن است.»

آقای پدرام، از او به عنوان یک مرد مبارز یاد کرده و گفته است که آقای اصولی، عضویت هیچ حزبِ سیاسی را ندارد.

طالبان پس از تسلط به افغانستان، برای سرکوب راه‌پیمایی‌‌‌های زنان دست به بازداشت، شکنجه و تهدید زنان معترض، فعالان حقوق بشر و استادان دانشگاه زده‌اند.

پیش ازاین زنان معترض گفته بودند که طالبان یک روز پس از بازداشت نرگس سادات به همسرش گفته بودند که او را آزاد می کنند اما تا اکنون در بند است. طالبان در باره بازداشت این سه تن دیگر چیزی نگفته اند.