افغانستان

بلینکن: شماری از شهروندان امریکا هنوز هم در افغانستان مانده اند

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا روز پنجشنبه در نشستی گفت که شماری از شهروندان امریکا پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، هنوزهم در بند طالبان هستند.

آقای بلینکن از شمار دقیق این افراد چیزی نگفت اما اشاره کرد که ۱۷۵ شهروند امریکایی در افغانستان باقی مانده اند.

آقای بلینکن این سخنان را در جریان پرسش و پاسخ با جو ولسون نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا که در باره «وضعیت دیپلوماسی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳» برگزار شده بود بیان کرد.

آقای بلینکن گفت: «شماری از شهروندان امریکایی در بازداشت طالبان استند. ما برای آزادی آنان کار میکنیم، خانواده های آنها خواسته اند تا هویت آنها مصئون بماند و به طور عمومی در مورد پرونده های آنها صحبت نکنیم.»

یلینکن در پاسخ به پرسش جو ولسون نماینده جمهوری خواهان در این نشست شمار این افراد را ۱۷۵ تن اعلام کرد.

بلینکن در پاسخ گفت: «در حال حاضر شهروندان امریکا که خود را معرفی کردند که در افغانستان استند و با ما در تماس استند. در حدود ۱۷۵ نفر استند که ۴۴ نفر آنها آماده خروج استند و ما در حال کار برای خروج آنها هستیم.»

گفته‌های بلینکن در حالی بیان می شود که جمهوری خواهان همچنان به فشار برای پاسخگویی از دولت بایدن در مورد عقب نشینی این کشور از افغانستان در سال ۲۰۲۱ می پردازند که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی شد.

جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان تحقیقاتی را در مورد نحوه عمل کرد بایدن در باره عقب نشینی از افغانستان آغاز کرده اند. قانون گذاران به دنبال بررسی آنچه “شکست خیره کننده” عنوان کرده اند هستند.

اوایل این هفته، مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، با فرستادن یک نامه از آنتونی بلینکن خواستار «ارائه معلومات و اسناد درباره خروج فاجعه بار بایدن از افغانستان» شد.

در این نامه، مک کال، به بلینکن هشدار داده است که در صورت «عدم ارائه» این اسناد، منجر به صدور یک احضاریه از سوی این کمیته خواهد شد که آنها را مجبور به تولید آن خواهد کرد.

مک‌کال به صورت مشخص از بلینکن خواست در باره اطلاعات سری که توسط ۲۳ مقام وزارت خارجه امریکا در ۱۳ جولای ۲۰۲۱ فرستاده شده بود و در باره پاسخ آن معلومات خواست. او همچنان از بلینکن خواست گزارش خروج امریکا از افغانستان و دو متن «برنامه عملی عاجل سفارت امریکا در کابل» پیش از بسته شدن آن، را به وی ارایه کند.

مک کال امروز پنجشنبه ۳ ماه حمل بار دیگر آن نامه را به بلینکن یادآوری کرد و مجدداً تاکید کرد که در صورت عدم تحویل به موقع اسناد به کمیته، احضاریه ای صادر خواهد کرد.