افغانستان

بازداشت یک نظامی پیشین و چهار تن از نزدیکانش از سوی طالبان

منابع محلی می‌گویند که یک افسر پیشین پولیس با چهار تن از نزدیکانش از سوی طالبان در ولایت نیمروز در غرب کشور و شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در شمال کشور، بازداشت شده اند.

یکی از نزدیکان افراد بازداشت شده می‌گوید محمد رمضانی فرمانده تولی پشین کندک شاهراهِ بغلان هنگامی که با محمد عابد نواسه خاله اش به روز جمعه به سوی ایران می رفت، بازداشت شد.

به گفته منبع طالبان پیشتر از بازداشت این افسر پیشین، برادرش عبدالله را که برای کار به نیمروز رفته بود، بازداشت کرده بودند.

این منبع گفت که عبدالله، در حکومت پیشین سرباز پولیس بود که از سه سال بدین‌سو وظیفه را ترک کرده بود.

او در ادامه گفت که محمد رمضانی، فرمانده تولی پشین کندک شاهراهِ بغلان بود که پس از تسلط طالبان در اندراب به زندگی عادی مشغول بود.

منابع گفته اند محمد قاهر، پسر خاله‌ی محمد رمضانی، به روز پنجشنبه، با صبغت‌الله، خواهر زاده‌اش در خانه یی شان در منطقه « بندر اندراب سرک هفتم سیلو» شهر پلخمری بازداشت شده‌ اند.

منابع گفته اند که محمد قاهر، در شهر پلخمری مشغولِ پیشه‌ی نجاری بود و صبغت‌الله، دانش‌آموز است که برای ادامه‌ی آموزش به خانه مامایش در شهر پلخمری رفته بود.

طالبان پس از تسلط شان بر افغانستان، دست به بازداشتِ نظامیان پیشین و افراد غیر نظامی در کابل و ولایت‌های شمال به ویژه پنجشیر و اندراب ولایت بغلان زده‌اند.

پیش از این طالبان، فرید سیدخیلی فرمانده لوای ۲۱۷ پامیر در بغلان و پرویز سیدخیلی فرمانده پیشین کندک لوای ۲۱۷ پامیر را در ۲۳ دلو از ناحیه هفدهم شهر کابل بازداشت کردند.

طالبان به روز ۳۰ دلو سال‌پار متین خان خوستی فرمانده پیشین کندک لوای ۲۰۳ پکتیا را در ولسوالی خوست بغلان بازداشت کرده اند که تا اکنون از سرنوشتش اطلاع ی در دست نیست.

پس از آن که در ۲۴ ماه اسد سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی طالبان در افغانستان، «عفو عمومی» اعلام کردند به نظامیان پیشن و کارمندان دولت پیشین اطمنان دادند که مورد پی‌گرد از سوی این گروه قرار نمی‌گیرند.

اما در هژده ماه گذشته رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر گزارش داده‌اند که نظامیان پیشین از سوی طالبان بازداشت، شکنجه و در برخی از موارد در زندان‌های طالبان زیر شکنجه کشته شدند.

نیویارک تایمز، در ۲۲ حمل سال پار گزارشی را موردِ بازداشت، شکنجه و کشتنِ نظامیانِ پیشین پخش کرد که بر بنیادِ این گزارش ۵۰۰ تن از نظامیان پیشین در ۳۲ ولایت افغانستان کشته شده‌اند. بربنیاد این گزارش ۸۶ تن از نظامیان پبیشن در بغلان کشته‌ شدند.