فرهنگ و هنر

نوروز زیر تسلط طالبان

شماری از باشنده گان کابل امروز سه‌شنبه ۱ ماه حمل ۱۴۰۲ بی‌توجه به مخالفت‌های طالبان برای تجلیل از نوروز، مراسم جهنده بالا را در زیارت‌های کارته سخی و شهدای صالحین شهر کابل برگزار کردند.

جشن نوروز که پیش از تسلط طالبان با حضور جمعیت زیادی از شهروندان کشور در زیارت سخی کابل برگزار می‌شد، اما امسال با حضور جمعیت کمی از مردم و بدون حضور زنان برگزار شد.

عکس‌هایی که از این مراسم پخش شده نشان می‌دهد که جمعیت کمی از مردان در این مراسم حضور دارند و هیچ زنی در میان شرکت کنندگان نیست.

بلخ

زیارت منسوب به حضرت علی در ولایت بلخ که همه ساله در حضور هزاران تن از شهروندان کشور و مقام‌های دولت‌های پیشین جهنده این زیارت برافراشته می‌شد، امسال بسته بود.

منابع در بلخ می‌گویند طالبان ۳ روز پیش به مسجدها در بلخ نامه فرستادند و به باشندگان این ولایت دستور داده‌اند که نوروز را جشن نگیرند.

منابع می‌گویند که طالبان امروز سه شنبه اول ماه حمل سال نو اطراف روضه را بستند و به هیچ کسی اجازه ندادند به این زیارت برود.

با آن که رهبر طالبان امسال درباره نوروز ابراز نظر نکرده است، اما طالبان جشن نوروز را از تقویم سال ۱۴۰۲ حذف کرده‌اند و شماری از مقام‌های طالبان در برخی از ولایت‌ها نوروز را حرام دانسته‌ند.

قندوز

چنان که دو مقام طالبان در قندوز نوروز را حرام دانسته‌اند. رییس حج و اوقاف و رییس معارف طالبان در ولایت کندز که در مراسمی از آغاز سال نو آموزشی پسران سخن می‌زدند، نوروز را حرام دانستند.

منابع می‌گویند که طالبان به باشندگان این ولایت اجازه ندادند تا برای تجلیل از نوروز به «دشت آبدان» بروند.

تخار

منابع در تخار نیز می‌گویند که طالبان برای زنان و مردانی که می‌خواهند نوروز را تجلیل کنند اجازه گشت و گذار در شهر را نداده‌اند.

به گفته منابع طالبان مانع حضور زنان در روز نوروز در تپه «ارغوان» در چاریکار مرکز ولایت پروان شدند.

به گفته منابع طالبان به مردان اجازه دادند تا به تپه ارغوان بروند، اما زنان را اجازه ندادند تا به این تپه بروند.

طالبان در هرات از رفتن خانواده‌ها به مکان‌های تفریحی جلوگیری کردند

منابع محلی در شهر هرات ادعا کرده‌اند که محتسبان اداره‌ امر به معروف و نهی از منکر طالبان با حضور در دروازه‌های خروجی این شهر، مانع رفتن خانواده‌ها به مکان‌های تفریحی ‌شده‌اند.

منابع امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) گفتند که کارمندان اداره‌ امر به معروف و نهی از منکر طالبان از صبح وقت تاکنون در دروازه‌های شهر ی «کمرکلاغ»، «پل هاشمی»، شیدایی» و «پل مالان» هرات حضور یافته‌اند.

این درحالی است که سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با تاکید بر اینکه جشن‌های نوروز در افغانستان به صورت رسمی برگزار نمی‌شود گفته بود مردم در برگزاری مراسم نوروز آزادند.

پس از تسلط طالبان در افغانستان این گروه محدودیت‌هایی زیادی در زندگی فردی و اجتماعی مردم ایجاد کرده است.

جشن نوروز شماری از زنان معترض در کابل

زنان معترض در کابل نیز با برگزاری مراسمی نوروز را جشن گرفتند.

این زنان با پوشیدن لباس‌های رنگین، سمنک پختند، ترانه خواندن و فال حافظ گرفتند.

این زنان معترض می‌گویند که طالبان می‌توانند نوروز را از تقویم حذف کنند، اما هرگز نمی‌توانند مانع برگذاری جشنی شوند که از نیاکان برایشان مانده است.

تجلیل از نوروز در سازمان ملل

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل از برگزاری و تحلیل جشن نوروز در سازمان ملل خبر داد.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در صفحه توییترش نوشت از روز بین‌المللی نوروز در مقر سازمان ملل متحد با اشتراک کشورهای حوزه تمدنی این فرهنگ باستانی تجلیل به عمل آمد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان در مراسم تجلیل از جشن نوروز در مقر سازمان ملل متحد نیز حضور داشته است.

نوروز که برابر است با نخستین روز سال نو خورشیدی، از جشن‌های کهن حوزه تمدنی فارسی زبانان است.