افغانستان

بازداشت یک سرباز آسترالیایی به اتهام جنایت جنگی در افغانستان

Photo: ABC

پولیس آسترالیا یک سرباز سابق نیروهای ویژه هوایی این کشور را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان بازداشت کرده است.

این سرباز متهم است که در سال ۲۰۱۲ بالای مردی در یک مزرعه گندم در ولایت ارزگان افغانستان تیراندازی کرده که تصویری نیز از جریان رویداد گرفته شده است.

الیور شولز ۴۱ ساله، سرباز سابق نیروهای ویژه، صبح روز دوشنبه در شمال ولز جنوبی بازداشت شد و انتظار می‌رود که بعدا در دادگاه حاضر شود.

پولیس فدرال آسترالیا در یک آگهی نامه مشترک با دفتر بازپرس ویژه این کشور گفت: «ادعا می‌شود که او در جریان ماموریت‌اش با نیروهای دفاعی آسترالیا به افغانستان، یک مرد از شهروندان افغانستان را به قتل رسانده است.»

در این آگهی نامه آمده است که حداکثر مجازات برای جنایت جنگی، حبس ابد است.

آگهی نامه همچنان گفته است که این اولین اتهام جنایت جنگی قتل است که براساس قوانین آسترالیا علیه یک سرباز در حال خدمت یا پیشین صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، پولیس فدرال اعلام کرده است که این دو سازمان «برای بررسی اتهامات جنایی تحت قوانین آسترالیا در رابطه با نقض قوانین جنگ‌های مسلحانه توسط نیروی دفاعی آسترالیا میان سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان با یکدیگر همکاری می کنند.»

بررسی‌ها در مورد ادعای کشتار از سوی سربازان آسترالیایی در جریان ماموریت در افغانستان دو سال پیش پس از ایجاد دفتر بازپرس ویژه آغاز شد.

دفتر بازپرس ویژه پس از نشر گزارش «بریریتون» در ۲۰۲۰ ایجاد شد که نشان می‌دهد «شواهد معتبری» وجود دارد که شماری از سربازان ویژه این کشور به طور غیرقانونی ۳۹ نفر را در افغانستان کشته‌‌اند.

در این گزارش همچنان آمده است که ۲۵ سرباز در قتل‌ها دست داشتند که از سوی نیروی دفاعی آسترالیا مخفی نگه داشته شده بود.

این گزارش از دولت آسترالیا خواسته است که ۱۹ عضو فعلی یا سابق نیروهای ویژه این کشور باید توسط پولیس در مورد ۲۳ مورد قتل زندانیان که کشاورز و غیرنظامی بودند، مورد بازپرسی قرار بگیرند.

در این تحقیقات همچنان گزارش شده است که شماری از زندانیان توسط سربازان تازه کار برای انجام «اولین کشتن»، از پا درآمده‌اند.