جهان

عمران خان: در صورتی که بازداشت شدم، کمیته‌ای حزب را رهبری می‌کند

عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان پیش از حرکت به سوی اسلام آباد برای حضور در دادگاهی که حکم بازداشت وی را صادر کرده بود، یک هیات رهبری برای حزب‌اش تشکیل داد.

خان ۷۰ ساله، پس از برکناری از قدرت در سال گذشته، چندین تظاهرات سراسری در پاکستان را رهبری کرده است و از آن زمان تا اکنون ده‌ها پرونده علیه وی در دادگاه ثبت شده است.

در جریان این هفته، نیروهای پولیس در لاهور تلاش کرد تا وی را بازداشت کند، اما با ممانعت حامیان آقای خان مواجه شده و با هم درگیری شدند.

آقای خان بامداد روز شنبه لاهور را به قصد اسلام آباد ترک کرد تا در دادگاه حضور پیدا کند.

خان همچنان گفته است در صورتی که پولیس وی را بازداشت کند، هیات رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان را رهبری خواهد کرد.

عمران خان؛ نخست وزیر پیشین پاکستان گفت: «من کمیته‌ای تشکیل داده‌ام که مشخصا اگر در داخل (زندان) باشم، تصمیم واحد می‌گیرد. اگرچه در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که من زندانی شوم زیرا برای همه پرونده‌ها وثیقه گرفته‌ام. اما می‌دانید، در حال حاضر اینجا تنها قانون جنگل حاکم است. یعنی ۹۴ پرونده، هر روز که حرکتی می‌کنم یک پرونده جدید دیگر اضافه می‌شود.»

آقای خان دولت و ارتش قدرتمند پاکستان را متهم کرده است که در هماهنگی با هم تلاش می‌کنند که وی را به حاشیه بکشانند و مانع رسیدن وی به قدرت می‌شوند.

از میان ده‌ها پرونده که در برابر وی وجود دارد، اگر در یکی از آنان مجرم شناخته شود، از شرکت در انتخاباتی که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، ممنوع خواهد شد.

نخست وزیر پیشین پاکستان گفت: «این سوء قصد علیه من، افراد قدرتمند پشت آن هستند و می‌دانید، زندگی من حتی بیش از پیش در خطر است. زیرا این افراد نگران هستند – همه در موقعیت های قدرتمند نشسته‌اند – که اگر دوباره به قدرت برگردم، آنها می‌دانند که ما در انتخابات پیروز خواهیم شد.»

ارتش و دولت پاکستان تا هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده است.

از سویی هم دولت پاکستان ادعای آقای خان را رد کرده و گفته است که در این پرونده‌ها دستی ندارند.

در همین حال ارتش پاکستان هم که تا هنوز نقش حیاتی در پاکستان داشته و نیمی از تاریخ این کشور را اداره کرده است می‌گوید که کاری با سیاست ندارد و بی طرف باقی می‌ماند.

عمران خان در ماه نوامبر سال گذشته از یک سوءقصد در جریان یک تظاهرات جان سالم به در برد. در جریان هفته که گذشت نیز پولیس با حامیان آقای خان درگیر شد که در نتیجه ده‌ها نفر زخمی شدند.

عمران خان تاکید کرد: «من فکر می‌کنم، کسانی که تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند، نمی‌توانند وضعیت را درک کنند. متاسفانه، ذهنی که به کشتن من فکر می‌کند یا من را به زندان بیاندازد، فکر نمی‌کنم آنها درک کنند که پاکستان در حال حاضر در کجا قرار دارد.»

این در حالی است که پاکستان با تورم بی‌پیشینه و رکود اقتصادی فلج‌کننده مواجه است. این کشور تا هنوز نتوانسته است در نظام مالی خود اصلاحات لازم برای جلب کمک های صندوق جهانی پول بیاورد.