جهان

پولند نخستین عضو ناتو خواهد بود که به اوکرایین هواپیماهای جنگی می‌فرستد

به دنبال درخواست‌های مداوم اوکرایین برای نیاز فوری به هواپیماهای جنگی، پولند اعلام کرد که شماری از جنگنده های میگ-۲۹ را در اختیار اوکرایین قرار خواهد داد.

پولند نخستین کشور عضو ناتو است که هواپیما جنگنده در اختیار اوکرایین قرار می‌دهد تا از آن برای دفاع در برابر تهاجم روسیه به کار ببرد.

اندری دودا، رئیس جمهور پولند، با اعلام این موضوع گفت که وارسا قرار است چهار هواپیمای جنگی ساخت شوروی را «طی چند روز آینده» به اوکرایین بفرستد.

او در ادامه گفت که هواپیماهای دیگر نیاز به ترمیم دارند و پس از ترمیم در اختیار اوکرایین قرار خواهند گرفت.

او افزود: « هر چند آن‌ها (هواپیماهای جنگی) در سال‌های اخیر فعالیت خود هستند اما در شرایط کاری خوبی قرار دارند.»

جنگنده‌های میگ ۲۹. عکس از بریکنگ دیفنس.

او اما نگفت که آیا سایر کشورهای عضو ناتو نیز از این روند پیروی خواهند کرد یا نه.

روز چهارشنبه، پیوتر مولر، سخنگوی حکومت پولند، گفت که برخی از کشورهای دیگر نیز جنگنده‌های میگ خود را به کی‌یف تحویل داده‌اند، اما آن‌ها را شناسایی نکردند.

پولند همچنان نخستین کشور ناتو بود که تانک‌های لیوپارد ۲ ساخت آلمان را در اختیار اوکرایین قرار داد.

کاخ سفید این اقدام پولند را یک تصمیم مستقل خواند و پولندی‌ها را به خاطر ادامه «مشت زدن بالاتر از وزن خود» در کمک به کی‌یف ستایش کرد، اما تاکید کرد که این اقدام هیچ تاثیری بر تصمیم جو بایدن، مبنی بر در اختیار قرار ندادن جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکرایین نخواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «در حال حاضر هیچ تغییری در دیدگاه ما در مورد هواپیماهای جنگنده وجود ندارد. این تصمیم مستقل ماست. این جایی است که ما هستیم، کشورهای دیگر می‌توانند با تصمیمات خود صحبت کنند.»

پیش از تهاجم روسیه بر اوکرایین، این کشور ده‌ها میگ-۲۹ داشت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به ارث برده بود.