افغانستان

صندوق نجات کودکان: اگر طالبان ممنوعیت تحصیل زنان را لغو نکنند فقر و ازدواج کودکان افزایش می‌یابد

صندوق نجات کودکان در آستانه شروع شدن سال جدید آموزشی در افغانستان می‌گوید که باید به دختران دانش آموزش بالاتر از صنف ششم اجازه حضور دوباره در صنوف درسی داده شود.

این نهاد می‌گوید؛ در صورت عدم برداشتن این ممنوعیت از سوی طالبان، ازدواج های کودکان افزایش پیدا کرده و حدود نیمی از نسل آینده افغانستان از نیروی کار محروم خواهد شد و اثر آن برای آینده افغانستان بسیار مخرب خواهد بود.

این صندوق گفته است که ممنوعیت‌ها در برابر دانش آموزان دختر باید هرچه زودتر برداشته شوند تا آنان بتوانند در ماه حمل و با آغاز سال جدید آموزشی در صنف‌های درسی حضور یابند.

اولیویه فرانچی، سرپرست صندوق نجات کودکان برای افغانستان، گفت: «افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران بالای صنف ششم را از تحصیل منع کرده است، با این حال دختران اینجا برای آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنند و می‌دانند که بهترین راه برای موفقیت از طریق مکتب رفتن به دست می‌آید. هنگامی که تحصیلات عالی آنها منع می‌شود، آنها با خطر ازدواج زودهنگام، خشونت، سوء استفاده و سایر اشکال از سو استفاده مواجه می شوند.»

او افزوده است: «هر روزی که دختران از مکتب باز می‌مانند، روزی تلف شده و آسیبی است نه تنها برای آنها، بلکه برای جوامعی که به شدت به پزشکان و معلمان ماهر نیاز دارند.»

به گفته او «این بسیار مهم است که دختران هنگام بازگشایی دوباره مکاتب دوباره عقب نمانند. ما از طالبان می‌خواهیم که به دختران اجازه دهند تا بدون تاخیر بیشتر به مکتب برگردند.»

صندوق نجات کودکان در یک بررسی که سال گذشته میان ۱۴ هزار خانواده انجام داده است گفته است که یک سوم خانواده‌ها همه درآمدشان را پس از ماه اگست ۲۰۲۱ از دست داده‌اند و ۱۸ درصد خانواده‌ها کودکان‌شان را برای کار فرستاده‌اند. این نهاد شمار کودکانی که کار می‌کنند را دست کم یک میلیون تن تخمین می‌کند.

در همین‌حال هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده است که در سال‌های گذشته ۸۰ درصد خانواده‌های افغانستان کاهش درآمد را تجربه کرده‌اند.

نمودار نشر شده توسط اوچا نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۹ اقتصاد مردم رو به وخامت گذاشته و این روند پس از تسلط طالبان در یک‌ونیم سال گذشته اوج گرفته است.