جهان

ایالات متحده: چینایی‌ها باید سهم خود در تیک تاک را بفروشند

عکس از رویترز

تیک تاک اپلیکیشن محبوب ویدیویی به رویترز اعلام کرده است که جوبایدن رییس جمهور امریکا خواسته است که مالکان چینی تیک تیک سهام خود را بفروشند در غیر آن با ممنوعیت احتمالی مواجه خواهد شد.

این اقدام که نخسین بار از سوی وال استریت ژورنال گزارش شد، چشم‌گیرترین اقدامی است که مقام‌های دولت و قانون‌گذاران امریکایی در برابر این شرکت روی دست گرفته‌اند.

مقام‌ها و قانون‌گذاران نگران افتادن اطلاعات کاربران امریکایی به دست دولت چین هستند. تیک تاک متعلق به شرکت چینی «بایت دنس» است و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ایالات متحده دارد.

این اولین بار است که تیک تاک در دولت دموکرات جوبایدن رییس جمهور امریکا به ممنوعیت احتمالی تهدید می‌شود. پیش از این، دونالد ترمپ جمهوریخواه تلاش کرد تیک تاک را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کند، اما در دادگاه‌های امریکا با شکست رو به رو شد.

بروک اوبروتر، سخنگوی تیک تاک به رویترز گفته است که این شرکت اخیرا از کمیته‌ی سرمایه گذاری خارجی امریکا که زیر نظر وزارت خزانه‌داری فعالیت دارد، شنیده است که از مالکان چینی این شرکت خواسته شده است سهام خود را بفروشند در غیر آن صورت، ممکن است این اپلیکیشن در امریکا ممنوع شود.

بر بنیاد گزارش ۶۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاران جهانی، ۲۰ درصد متعلق به کارمندان و ۲۰ درصد دیگر متعلق به موسسان این شرکت است.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در امریکا که یک نهاد قدرتمند امنیت ملی است، در سال ۲۰۲۰ به اتفاق آرا توصیه کرد بایت دنس باید تیک تاک را واگذار کند.

بروک اوبروتر، سخنگوی تیک تاک گفته است: «اگر هدف محافظت از امنیت ملی است، واگذاری سهام تیک تاک کمکی به حل مشکل نمی‌کند. تغییر مالکیت هیچ‌گونه محدودیت جدیدی روی جریان اطلاعات یا دسترسی به آن ایجاد نخواهد کرد.»

کاخ سفید تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

در همین حال، شو زی چو، مدیر عامل تیک تاک قرار است؛ هفته آینده در برابر کنگره امریکا حاضر شود. تا هنوز معلوم نیست که آیا دولت چین با واگذاری سهام تیک تاک، موافقت خواهد کرد یا نه.

با این حال، گفته می‌شود که هرگونه ممنوعیت ایالات متحده با موانع قانونی قابل توجهی روبرو خواهد شد.

تیک تاک و کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در امریکا، بیش از دو سال است که درباره الزامات امنیت اطلاعات مصروف مذاکره هستند.

تیک‌تاک گفته است که این شرکت بیش از ۱.۵ میلیارد دالر برای اقدامات امنیتی مربوط به اطلاعات کاربران هزینه کرده و اتهامات جاسوسی در مورد کاربران را رد کرده است.

تیک تاک روز چهارشنبه گفت که بهترین راه برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی، حفاظت شفاف از اطلاعات کاربران امریکایی، با نظارت، بررسی و راستی‌آزمایی قوی یک نهاد سوم است.

هفته گذشته، کاخ سفید از قانونی پشتیبانی کرد که از سوی ده‌ها سناتور حمایت شده است تا به دولت، اختیارات جدید برای ممنوعیت تیک تاک و سایر فناوری‌های خارجی که تهدیدی برای امنیت ملی امریکا ایجاد می کنند، فراهم کند.