ساینس و تکنالوژی

ناسا لباس فضایی جدید برای ماموریت ماه ساخت

سازمان ملی هوانوردی و فضایی امریکا «ناسا» روز چهارشنبه از نمونه اولیه لباس فضایی که قرار است، فضانوردان در ماموریت بعدی روی ماه بپوشند، رونمایی کرد.

ماموریت آرتمیس-۳ احتمالا تا سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد و ناسا شماری از فضانوردان را به ماه خواهد فرستاد.

لباس فضانوردان بهبود یافته است؛ در کلاه آن چراغ و دوربین‌های با وضوح بالا و قابلیت تحرک پیشرفته نصب شده است.

راسل رالستون پیاده‌روی فضایی در اکسیوم اسپیس گفته است که از این لباس در مرکز فضایی هیوستون در تگزاس امریکا رونمایی شده است.او گفت که فضانوردان با این لباس می توانند راحت‌تر راه بروند و تحرک داشته باشند.

راسل رالستون، معاون مدیر برنامه پیاده‌روی فضایی در اکسیوم اسپیس در این باره گفت: «یکی از تفاوت‌های این لباس و لباسی که روی ماه استفاده خواهد شد، این است که لباس ماه سفیدتر است. بنابراین ما تمام رنگ سیاه را با سفید جایگزین می‌کنیم و این کار دلایل حرارتی دارد.»

او ادامه داد که من فکر می‌کنم این یک لباس فوق‌العاده با ظاهری فوق‌العاده است. در این لباس اتصالات مختلفی وجود دارد که در مجموعه پایین تنه قرار دارد. این پیشرفت بزرگی نسبت به لباس‌های آپولو خواهد بود. فضانوردان با این لباس راحت‌تر خواهند بود و راحت‌تر راه خواهند رفت.

ناسا گفته است که شرکت اکسیوم اسپیس مسوولیت ساخت لباس جدید برای ماموریت آرتمیس-۳ را به عهده گرفته است. انتظار می‌رود این ماموریت پس از دو ماموریت آزمایشی آرتمیس، چند فضانورد از جمله اولین زن را روی ماه فرود آورد.