بازرگانی

بازار بی‌رونق دکانداران غزنی؛ در آستانه‌ی نوروز

فروشندگان لباس‌های زنانه در شهر غزنی می‌گویند که در سال‌های گذشته در روزهای پایانی سال مشتریان زیادی داشتند، اما امسال فروش آنها کاهش یافته و زنان از آنها خریداری نمی‌کنند.

این دکان‌داران می‌گویند که ضعیف شدن اقتصاد مردم باعث شده که مردم توانایی خرید لباس نو برای سال جدید را ندارند.

روح‌الله یکی از دکان‌داران در ولایت غزنی است که لباس‌های زنانه می‌فروشد. از وضعیت بازار گلایه دارد و می‌گوید: «در ماه‌های گذشته تغییرات زیادی آمده است. فروش ما کاهش زیادی داشته، مردم پولی برای خرید لباس ندارند و روزگار بخش زیادی از مردم خوب نیست.»

محمد صمیم جمیلی، باشنده شهر غزنی که همراه با فامیلش برای خرید نوروزی به بازار آمده می‌گوید که نسبت به سال‌های قبل شور و شوق مردم نسبت به نوروز کم شده چون اقتصاد مردم به اندازه یی ضعیف است که توان خرید لباس برای نوروز را ندارند .

وی می‌گوید: «در شرایط فعلی مردم توجه زیادی برای تجلیل و آمادگی گرفتن برای نوروز را ندارند. بلکه همه به فکر پیدا کردن نفقه برای فامیل شان استند. تجلیل از نوروز مثل قبل با شور و شوق برگزار نمی‌شود.»

پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان اقتصاد کشور با مشکلات جدی مواجه شد. بخش زیادی از شهروندان کار خود را از دست داده‌اند. شماری وضع تحریم‌های اقتصادی و شماری عدم توانایی و تخصص گروه طالبان را از دلایل عمده بحران موجود می‌دانند.

هرچند طالبان از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان سخن می‌گوید، اما بسیاری بر این نظر هستند که هیچ نشانه‌ای از بهتر شدن وضعیت اقتصادی در کشور به چشم نمی‌خورد.