افغانستان

باشندگان بادغیس : پسته لق باید به پارک ملی مبدل شود

منطقه «پسته لق» بادغیس یکی از مناطق دیدنی و توریستی در غرب افغانستان است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری باشندگان این ولایت و سایر ولایت‌ها برای تفریح به آنجا می‌روند.

چند روز مانده به آغاز بهار از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری جشن بزرگی در پسته زار کوتل پچخ ولسوالی آبکمری این ولایت برگزار می‌شود.

در این جشن نمایش‌ها و مسابقاتی چون پهلوانی، دوش، بایسکل رانی، فوتسال، اسب سواری و همچنان ورزش‌های ملی و عنعنوی برگزار می‌شود.

سید محمد، باشنده هرات که برای تفریح و میله به منطقه پسته لق بادغیس رفته به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «منطقه پسته زار بادغیس خیلی یک جای خوبی است. دو روز است که من همراه با دوستانم برای تفریح به اینجا آمده‌ام، تا ساعاتی را به دور از سختی‌های زندگی باشیم. طبیعت پسته زار بادغیس دل آدم را تازه می‌‌کند.»

سید محمد می‌افزاید که او امروز به این محل آمده تا نمایشات ملی و عنعنوی را با دوستانش تماشا و چند روزی را تفریحی کند.

عبدالکبیر احمدی از باشندگان بادغیس نیز می‌گوید که آنان در فصل بهار هر هفته برای تفریحی به این محل می‌آیند تا بتوانند خوش بگذرانند.

وی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «نه تنها باشندگان بادغیس بلکه باشندگان بسیاری از ولایات به اینجا می‌آیند تا از مناظر طبیعی و دیدنی این ولایت لذت ببرند و تبدیل هوا کنند.»

باشندگان بادغیس و ولایت‌های دیگر از مسئولان طالبان می‌خواهند تا منطقه پسته لق این ولایت که با داشتن مناظر طبیعی بی نظیر است به پارک ملی تبدیل کنند.

با تبدیل پسته لق به پارک ملی زمینه کار برای باشندگان فراهم می‌شود

از سویی هم شماری از آگاهان در بادغیس بر این باورند در صورتی که پسته لق این ولایت به پارک ملی تبدیل شود، گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه سفر خواهند کرد و همچنان زمینه کار برای بسیاری از باشندگان این ولایت فراهم خواهد شد.

احمدضیا سروش، یکی از آگاهان در بادغیس به تلویزیون آمو می‌گوید: «طبیعت زیبای بادغیس و درختان پسته آن دل هر بیننده‌ای را جذب می‌کند، اگر دولت به این منطقه توجه بیشتر کند و از داشته‌های طبیعی محافظت نماید بدون شک منطقه پسته لق مکانی برای گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.»

با این حال مسئولان محلی بادغیس نیز می‌گویند که آنان به هدف خوشی مردم جشن بزرگ را برای سه روز در منطقه پسته لق این ولایت برگزار کرده و تلاش می‌کنند تا بتوانند این منطقه را به پاک ملی تبدیل کنند.

یک مسئول طالبان که نخواست نامش گرفته شود به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «امارت اسلامی (طالبان) تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم انجام می دهد و ما امروز جشن بسیار بزرگ را برای خوشی مردم خود برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم تا زمینه کار و همچنان به تمام خواسته‌های مردم خود رسیدگی کنیم.»

باشندگان و مسئولان محلی بادغیس در حالی خواستار تبدیل منطقه پسته لق این ولایت به پارک ملی شده‌اند که در جریان سال گذشته باشندگان این ولایت بسیاری از درختان منطقه پسته لق را قطع و به عنوان مواد سوخت زمستان خود استفاده کرده‌اند.

مسئولان محلی طالبان نیز از ایجاد باغ های بیشتری در منطقه پسته لق این ولایت به حمایت موسسات سکتور صحت در این ولایت خبرداده و بر محافظت آن تاکید کردند.

این درحالی است که در این اواخر ریاست زراعت و مالداری بادغیس با همکاری شماری از نهاد‌های مددرسان ساحات زیادی از جنگلات پسته را دوباره احیا کردند و انتظار می‌رود این روند در آینده نیز ادامه یابد.