جهان

تلاش پولیس برای بازداشت عمران خان؛ معترضان با سنگ به جان پولیس افتادند

حامیان عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب انصاف پاکستان با نیروهای امنیتی این کشور که می‌خواستند، آقای خان را بازداشت کنند، برای دومین روز پیاپی درگیر شدند.

هفته گذشته دادگاهی در اسلام آباد حکم بازداشت عمران خان را صادر کرد و پولیس برای دومین بار وارد عمل شدند تا وی را بازداشت کنند، اما با ممانعت هواداران عمران خان مواجه شدند.

پولیس با حامیان عمران خان در پارک زمان در اطراف خانه‌اش در لاهور درگیر شدند. هواداران عمران خان موترهای پولیس را آتش زدند و پولیس نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و موتر آب پاش استفاده کرده است.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب انصاف گفت: «به همه این گلوله‌های گاز اشک آور نگاه کنید. این گلوله‌ها از شام گذشته به داخل محوطه خانه من انداخته شده است. این گلوله بارانی است که در داخل خانه من در پارک زمان رخ داده است. من این را به شما نشان می‌دهم تا نشان دهم که از دیروز تا حالا بالای خانه من حمله‌ای صورت گرفته است.»

از سویی هم با اوج گرفتن اعتراض‌ها، تمام جاده‌های اصلی و موسسات آموزشی در لاهور بسته شدند.

روز گذشته نیروهای امنیتی پاکستان برای پراکنده کردن معترضان که اطراف خانه عمران جمع شده بودند و مانع ورود پولیس شدند، از گاز اشک آور و موتر آب پاش استفاده کردند و در مقابل هواداران عمران خان با چوب و سنگ به جان پولیس افتادند.

عمران خان، شهباز شریف نخست وزیر و رانا ثنا الله وزیر امور داخله پاکستان را متهم به توطئه علیه جانش کرده است. اما وزیر داخله پاکستان روز گذشته تاکید کرد که عمران خان را به هر قیمتی بازداشت خواهد کرد.

رانا ثنا الله، وزیر امور داخله پاکستان در این باره خاطرنشان کرد: «امروز، او مانند موش به خانه‌اش پنهان شده است. اما ما امروز او را بیرون می‌کنیم. ما او را بازداشت می‌کنیم و او را به دادگاه خواهیم سپرد.»

عمران خان چندین پرونده از جمله فروش هدیه‌های دولتی که در زمان نخست وزیری‌اش از سوی رهبران جهان دریافت کرده بود. کمیسیون انتخابات پاکستان او را در این موضوع مجرم تشخیص داده و اکنون بررسی‌های جنایی در این مورد جریان است.

عمران اما، تاکید که از که وی هیچ قانونی را زیر پا نکرده و هدیه ها را به صورت قانونی فروخته است.

پاکستان در حالی دست خوش هرج و مرج شده که این کشور با بحران اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می‌کند و چشم به کمک مالی صندوق بین المللی پول دوخته است.